AutoRai werd gedwongen tot een alternatieve show die voor de exposanten veel goedkoper zou uitpakken. Het ‘innovatieve beursconcept’ waarvoor gekozen is, stelt de autobeleving van de bezoeker centraal: in plaats van de auto’s per merk bij elkaar tentoon te stellen, geeft AutoRAI 2009 een overzicht van de markt in zes verschillende werelden. In elk van deze werelden staan de auto’s uit dezelfde categorieën bijeen. Voor de consument betekent dit een ideale manier om zich te kunnen oriënteren op het aanbod van de markt in die bepaalde belevingswereld. De werelden waarin de auto’s zullen worden tentoongesteld, zijn ‘Family & Travel’, ‘Cabrio’, ‘Luxury en Sportscars’, ‘Adventure’, ‘City & Compact’ en ‘Green Innovations’.
De grootste hal van Amsterdam RAI, de Europahal, wordt ingericht voor nog een uniek evenement: AutoRAI Life. Hier worden dagelijks live shows aan het publiek gepresenteerd rond concept cars, primeurs, nieuwe auto’s en sportauto’s.
Voor de AutoRai 2009 (1 t/m 11 april) hebben dertien automerken afgezegd.