Dat maakte Stephen Norman, Renaults directeur voor global marketing, bekend tijdens een diner met de Engelse pers in Genève. Al geruime tijd circuleerden de geruchten dat Renault de naam Gordini weer zou terugbrengen.
Renault zegt dat een nieuwe sportieve tak boven de huidige Renault Sport-modellen wordt gepositioneerd. De Fransen kijken daarbij naar hun Italiaanse collega’s die nu met de Abarth-divisie met snelle modellen komen van de 500: in Genève debuteerde bijvoorbeeld de Abarth 500 esseesse van 165 pk. De eerste Gordini wordt de Twingo in 2010. Later zullen ook versies van de Clio en de Mégane Coupé volgen. De Gordini’s worden sportiever dan de RS-versies.
Norman bevestigde verder dat Renault door de omstandigheden was gedwongen bepaalde projecten af te blazen en doelde daarmee op de Alpine coupé. Hij zei dat de twee sportwagenmerken Alpine en Gordini eigendom zijn van Renault. De Fransen kijken niet alleen naar Abarth maar zijn zich ook terdege bewust van het succes dat BMW met Mini heeft. Het idee om Gordini terug te brengen is ontstaan tussen 2003 en 2007, toen met name in Engeland het imago van het merk Renault steeds minder spannend werd.
De Italiaan Amédée Gordini (1899-1979) werkte al in zijn jeugd als monteur bij Maserati en verhuisde in 1926 naar Parijs. Hij racete met Fiats in Grand Prix en de 24-uur van Le Mans. In 1930 ging hij naar Simca om motoren te verbeteren en richtte vervolgens zijn eigen bedrijf of om racewagens te bouwen. In 1940 kwam zijn zoon Aldo bij het team als monteur en gelegenheidsrijder. Na de oorlog werd het steeds moeilijker om financiële steun te krijgen en in 1956 werd de relatie met Simca beëindigd. Renault zag zijn kans schoon en huurde Gordini in met als resultaat een aantal bekende modellen als de Renault 5 Gordini Turbo en de R8 Gordini Monte Carlo.