Dat meldt de ANWB. Omdat de huidige NEN-normering niet is afgestemd op de elektrische auto wordt er in samenwerking met de DEKRA een certificeringsprogramma opgestart voor de Wegenwacht. Dat programma kent twee delen: het eerste deel heeft betrekking op de basisbeginselen van het werken aan een elektrische auto. Die module is bedoeld om alle wegenwachten, servicecentrummedewerkers, accuservicemedewerkers en de lepelwagenchauffeurs de regels voor basisveiligheid voor het werken aan elektrische voertuigen bij te brengen.

De tweede module gaat dieper in op het werken met hoge spanningen. De cursus ‘Hoogvolt technicus’ is bedoeld voor een geselecteerde groep. Vooral wegenwachten die werken in gebieden waar al wat meer elektrische auto’s rondrijden hebben baat bij zo’n training. En dat betekent in de praktijk vooral in de Randstad. Enkele jaren geleden alweer zijn de wegenwachten getraind voor het hulp bieden aan mensen met een hybride auto. Ook de accu’s daarvan zijn niet zonder gevaar met zo’n 200 volt aan spanning. Maar de spanning bij hybrides zijn een stuk lager dan bij een volelektrische auto. Daar gaat de spanning wel tot 400 volt, meldt de ANWB.

In Nederland wordt gewerkt aan de NEN-normering voor werken aan elektrische auto’s. Chris Akze van adviesbureau Akze hield hierover een presentatie op het congres Driving Business Goes Electric van AM.