Consument wil kleinere en zuinigere auto

Grote auto’s raken uit de gratie, diesel wordt minder vaak als brandstof gekozen en elektra komt steeds vaker voor als krachtbron.

De Nederlandse autoconsument is de koers aan het verleggen. Het moet vooral kleiner, schoner en zuiniger, blijkt uit de jongste cijfers van serviceprovider RDC Datacentrum.

Het A-segment nam 29,1 procent in omvang toe, het B-segment groeide 3,5 procent. De invloed van het nieuwe bonus/malus bpm-systeem (gerelateerd aan de energielabels) speelt daarbij slechts een beperkte rol.

Aan de andere kant staat de populariteit van grotere auto’s sterk onder druk. Met name bij upper-mpv’s en -suv’s gaan de verkopen snel omlaag. De upper-suv staat ook wel bekend als de P.C. Hoofttractor. Maar ook de kleinere mpv- en suv-modellen verliezen terrein, evenals auto’s uit het bij zakenrijders zeer gewilde E-segment.

Parallel aan de gewijzigde modellenvoorkeur is er ook een verandering gaande in de brandstofvoorkeur. Elektra (lees: hybride auto’s) is sterk in opmars en komt nu al in bijna twee procent van alle nieuwe auto’s voor. Met name leasemaatschappijen zijn de grote afnemers: samen nemen zij de helft van de totale afzet van hybrides voor hun rekening. Dit lijkt direct ten koste te gaan van dieselauto’s, het eerste halfjaar ging hun verkoop met ruim zeven procent achteruit.

 

 

 Autoverkopen per modelsegment.

 

Consument wil kleinere en zuinigere auto - Automobielmanagement.nl

Consument wil kleinere en zuinigere auto

Grote auto’s raken uit de gratie, diesel wordt minder vaak als brandstof gekozen en elektra komt steeds vaker voor als krachtbron.

De Nederlandse autoconsument is de koers aan het verleggen. Het moet vooral kleiner, schoner en zuiniger, blijkt uit de jongste cijfers van serviceprovider RDC Datacentrum.

Het A-segment nam 29,1 procent in omvang toe, het B-segment groeide 3,5 procent. De invloed van het nieuwe bonus/malus bpm-systeem (gerelateerd aan de energielabels) speelt daarbij slechts een beperkte rol.

Aan de andere kant staat de populariteit van grotere auto’s sterk onder druk. Met name bij upper-mpv’s en -suv’s gaan de verkopen snel omlaag. De upper-suv staat ook wel bekend als de P.C. Hoofttractor. Maar ook de kleinere mpv- en suv-modellen verliezen terrein, evenals auto’s uit het bij zakenrijders zeer gewilde E-segment.

Parallel aan de gewijzigde modellenvoorkeur is er ook een verandering gaande in de brandstofvoorkeur. Elektra (lees: hybride auto’s) is sterk in opmars en komt nu al in bijna twee procent van alle nieuwe auto’s voor. Met name leasemaatschappijen zijn de grote afnemers: samen nemen zij de helft van de totale afzet van hybrides voor hun rekening. Dit lijkt direct ten koste te gaan van dieselauto’s, het eerste halfjaar ging hun verkoop met ruim zeven procent achteruit.

 

 

 Autoverkopen per modelsegment.