In februari kwam de toename van het aantal verkochte nieuwe auto’s nog uit op 56 procent, meldt Financial Times op basis van J.D.Power-cijfers. Nadien is een gestage daling ingetreden, uitmondend in slechts 6,5 procent groei in de maand augustus.

Over de vraag of de trend aanhoudt, doen analisten geen uitspraken. Wel wijzen ze erop dat augustus in Rusland altijd een slappe verkoopmaand voor auto’s is. De meeste analisten verwachten dat het land op de lange termijn jaarlijks dubbele groeicijfers zal blijven schrijven. Voor een terugval zoals in West-Europa is het land simpelweg gewoon te groot, zegt een analist van CSM Worldwide. "Bovendien hebben ze echt een hele hoop geld."

Intussen is de (tijdelijke?) terugval een streep door de rekening van menige autofabrikant, die Rusland als compensatie zag voor de dalende verkoop in de VS, Japan en Europa. Ook andere opkomende markten lijken een pas op de plaats te maken. Behalve in Rusland is momenteel ook in Brazilië, China en India sprake van verminderde vraag naar auto’s. De Chinese autoriteiten hebben deze maand een belasting ingevoerd op auto’s met grotere motoren. Vooral de luxere buitenlandse modellen zullen daar waarschijnlijk door geraakt worden.