Nederlandse autodealers verkopen tot dusver meer nieuwe auto’s maar dat zet geen zoden aan de dijk: het zijn voornamelijk kleinere, goedkopere exemplaren, waardoor de omzet per saldo lager ligt. De omzet van Nederlandse autoretailers daalt dus al een tijdje. Maar dat is nog niks, want in het vierde kwartaal van 2008 en in 2009 volgt ook een afname in die verkoopaantallen.

De zakelijke markt loopt voorop in de teruggang, onder invloed van economische groeivertraging en fiscale veranderingen. En de particuliere markt zal de weg omlaag volgen. Wel moet je meedoen met de trend van kleinere en milieuvriendelijkere auto’s. Ook van belang zijn zogeheten ‘zachte kwaliteitswaarden’, zoals gemak, design en uniciteit. Maar groeivertraging in de verkoop van nieuwe auto’s is onvermijdelijk.

Bert Woltheus, ING branchemanager voor industrie en automotive, ziet evenwel ook kansen. "Per saldo stijgt het Nederlandse wagenpark nog steeds. Dus in de werkplaats en de onderdelenverkoop blijft genoeg te doen. Wel moeten ondernemers met goede managementinformatiesystemen werken. Dat helpt in een goede werkplaatsplanning en om voorraden nieuwe auto’s, demo’s, en occasions beperkt te houden."