Voor het hele jaar 2008 is Volvo Cars in Noord-Amerika uitgekomen op 73 duizend auto’s, dat is 31 procent minder dan het jaar ervoor. Opvallend is dat de C70 en C30 het jaar hebben afgesloten met een plus van respectievelijk 23 procent en 104 procent.
Ford heeft het noodlijdende Volvo in de etalage gezet. Intussen heeft de Zweedse regering een noodlening aan zowel Volvo als Saab toegewezen.
Chrysler is in Amerika het hardst getroffen want van dat merk gingen de decemberverkopen met 53 procent omlaag ten opzichte van december 2007. Over het hele jaar genomen verkocht het ‘Nieuwe Chrysler’ dertig procent minder.
Bij General Motors en Ford bleven de dalingen over december beperkt tot ruim dertig procent. De Generaal, traditiegetrouw de nummer één van de VS, verkocht over het afgelopen jaar maar 2,9 miljoen auto’s en zit het op het niveau van 1959.
GM en Chrysler kregen pas geleden een noodkrediet van enkele miljarden van de regering Bush om het nog (heel) even te kunnen volhouden. De regering Obama zal het probleem echt moeten oplossen, of niet.
Ook voor de Japanse merken Toyota en Honda, die in de regio grote marktaandelen hebben, zijn de druiven zuur. De verkoopaantallen van de merken liepen met respectievelijk 37 en 35 procent achter op die van december 2007. Allleen Subaru wist zijn verkoopaantallen te handhaven (+0,3 procent).
Zie ook: Subaru stopt met rallyrijden