De Japanse Grote Drie deden het een beetje minder slecht: Toyota kwam op -34 procent, Honda op -31 en Nissan op -30 procent. Bij de Duitsers was Mercedes de grootste daler met -35 procent. Audi met haalde -27 procent, BMW -16 procent en Volkswagen bijna 12 procent minder. Zelfs Mini, dat tot nog toe weinig last had van de financiële crisis, moest de afgelopen maand een daling van 15 procent noteren.
De cijfer bij General Motors laten de sterkste daling zien bij de personenauto’s: met 44 duizend exemplaren was het 58 procent minder, terwijl de verkoop van trucks en cross-overs op 85 duizend stuks uitkwamen, 42 procent minder. General Motors had eerder al aangekondigd de productie in het eerste kwartaal te verlagen om de voorraden af te stemmen op de vraag in de markt. Maar dat heeft ook tot gevolg dat de verkoop van voertuigen aan fleetowners, die normaal gesproken op bestelling worden gebouwd, worden uitgesteld. Die verkoop bedroeg in januari net iets meer dan dertienduizend exemplaren en dat is het laagst sinds 1975. In januari verkocht General Motors overigens in totaal 923 hybrides van zes modellen.
Overigens is de Saturn Astra het enige model dat een flinke plus gaf in januari, daarvan werden 824 exemplaren verkocht tegen maar 215 vorig jaar januari. Het enige andere model dat beter ging dan vorig jaar was de Pontiac Vibe met 7,2 procent. Dat bevestigt de stelling dat GM al een paar jaar geleden Saturn had moeten opheffen en het merk Opel (Europees ligt altijd goed bij de Amerikanen) op de Amerikaanse markt had moeten brengen.

In januari bouwde GM North America 65 duizend voertuigen ( zesduizend auto’s en 59 duizend  trucks), ofwel 232 stuks minder vergeleken met januari 2008 (-78%). GM verwacht dat de productie in het eerste kwartaal zo’n 380 duizend voertuigen zal bedragen, 57 procent minder dan vorig jaar.
De grootste daling van 55 procent gaf Chrysler te zien. Het merk kondigde dinsdag 3 februari aan dat Fiat niet hoeft te rekenen op geld dat Chrysler van de overheid krijgt. "Fiat zal niet in staat zijn een penny te bemachtigen van de bailout loan die wij krijgen", zei Robert Nardelli, de baas van Chrysler. Zijn Cerberus Capital Management betaalde destijds zeven miljard aan Daimler voor Chrysler.