Reithofer sprak van "een overgangsjaar", waarin de verkoop zeker zal dalen. Om die reden wordt de productie op de diverse locaties al teruggeschroefd. Nadere details over de toekomstige afzet gaf Reithofer niet. Wel laat BMW zijn doelstelling los om 1,8 miljoen auto’s te verkopen in het jaar 2012. Waarschijnlijk blijft de fabrikant minstens honderdduizend stuks onder de oorspronkelijke prognose.

Een nieuwe target formuleren heeft pas zin over zes à zeven maanden, aldus de BMW-topman, die in september vorig najaar nog optimistisch was. Enkele maanden later echter moest ook BMW zijn winst- en productieverwachting neerwaarts bijstellen. In 2008 verkochten de Zuid-Duitsers 1,435 miljoen auto’s. Het maximaal haalbare is volgens Reithofer in de huidige omstandigheden een solide financiële basis en hoge liquiditeit, als basis voor daadkrachtig optreden. In de kas van het merk bevond zich eind 2008 ongeveer 8,1 miljard euro.

Opmerkingen over nauwe betrekkingen met andere fabrikanten om de problemen het hoofd te bieden wees Reithofer van de hand. "Ons doel is de onafhankelijkheid van BMW voort te zetten." Verder dan samenwerken op projectbasis, zoals met PSA bij de bouw van motoren voor BMW-dochter Mini wil hij vooralsnog niet gaan.

Meer over de jaarcijfers van BMW leest u in AM 6.