Dat laatst wordt volgens AutoScout24 veroorzaakt door krapte op de markt en het verwachte aantrekken van de economie. Bij de oldtimers vertaalt het afgeschafte belastingvoordeel zich de  maanden van 2013 in een ruim veertig procent lagere vraag, terwijl vier keer zo veel oldtimers werden aangeboden. In 2014 zet deze trend zich door.

Ook de per 1 januari verdwenen vrijstelling van wegenbelasting voor kleine, zuinige auto’s is voelbaar op de tweedehands automarkt. Het aanbod is sinds mei 2013 met een kwart gestegen. AutoScout24 verwacht dat dit aanbod de komende maanden verder zal groeien. Europese auto’s blijven volgens de portal favoriet in Nederland. Azië als geheel is in opkomst, maar het eerste Aziatische merk in de lijst van meest gezochte automerken is Toyota (elfde). De top bestaat volledig uit Duitse en Franse auto’s. Ook in 2014 zullen de Europese merken de tweedehands automarkt in Nederland domineren.

Hoewel het aanbod van tweedehands elektrische en hybride auto’s in 2013 is verdubbeld (van twee- naar vierduizend exemplaren) is dit slechts een fractie van het totale aanbod van gebruikt, namelijk 0,02 procent. Ook het aantal zoekopdrachten naar elektrische en hybride auto’s is nog laag in vergelijking met het totaal aantal zoekopdrachten, namelijk 0,4 procent. Opvallend is de stijgende vraag vanuit het buitenland naar dergelijke Nederlandse wagens. Hybride auto’s lijken een tweede leven als taxi in het buitenland beschoren.

In 2014 verwacht AutoScout24 dat de modellen met grote benzinemotoren zoals SUV’s veel minder gesignaleerd zullen worden op de Nederlandse wegen. Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24 Nederland, signaleert nog een andere trend. "Steeds meer consumenten gaan op hun smartphone of tablet op zoek naar een nieuwe tweedehands auto. In 2014 zal deze trend zich verder doorzetten: mobiel vindbaar zijn wordt steeds belangrijker in de tweedehands autobranche."