Product manager André de Jong van Autotelex, heeft een heldere verklaring voor de groei die het bedrijf doormaakt. "Het klinkt gek, maar het is de economische crisis die ons ook in de kaart speelt. De verkoop van nieuwe auto’s loopt sterk terug maar de gebruikte auto wordt zo onderhand een schaars goed. Consumenten die hun auto als occasion aanbieden aan een autobedrijf weten dat en het maakt hun positie sterker. Dat verplicht de verkoper in zijn rol van inkoper om goed op te letten dat hij niet te veel of te weinig biedt om transactie te kunnen doen. Dit heeft geleid tot wederom een forse groei van opgevraagde inruilprijzen."

Verder zijn volgens De Jong merkdealers en dealerholdings in hoog tempo bezig met de professionalisering van hun occasionbeleid. De verkopers mogen niet meer zomaar met de handelaar van hun keuze zaken doen, maar moeten zich aan de richtlijnen van de groep of holding houden. Dat betekent bijvoorbeeld dat er altijd met het systeem van Autotelex moet worden gewerkt om de juiste inruilprijs te kunnen bepalen en eenzelfde eenduidige werkwijze en vastlegging te garanderen.

Een en ander heeft het afgelopen jaar geleid tot tien procent meer klanten voor Autotelex en een groei van het aantal taxaties met twintig procent. "Voor heel 2013 zijn we met AutotelexPRO uitgekomen op zo’n vier miljoen taxaties."

iPad

Hoewel dit verhaal begint met het traditionele boekje met inruilprijzen, is de elektronische evenknie ervan inmiddels onmisbaar. Door de desbetreffende website van AutotelexPRO qua formaat en interface geschikt te maken voor de iPad ("waar de meeste verkopers toch al mee rondlopen") werd er ook gevraagd naar een app voor smartphones. "Maar het gebruik van die app komt er wel aan hoor, dat neemt razendsnel toe", weet Gerard ten Buuren, die als adviseur aan Autotelex is verbonden. "Snel de juiste info op  kentekenniveau, dat wordt nu eenmaal verwacht van Autotelex als grootste auto-taxateur van Nederland. Autobedrijven zijn niet voor niets sterk gericht op internet en het gebruik van smartphones en tablets. Online en via de app kunnen zij ook buiten kantooruren van onze diensten gebruikmaken, inclusief de koppelingen aan online veilinghuis FleetSelect en de gegarandeerde waarde van 0900-TAXATIE. Dus niet alleen voor het opvragen van prijzen, maar ook voor persoonlijk advies. Zo verzorgt AutotelexPRO het totale inkoopproces van auto’s." André de Jong: "Er werken bij ons zeven mensen op de afdeling database. Die houden intensief contact met de retail, de groothandel, de autoveilingen en andere partijen die betrouwbare informatie kunnen leveren over de waarde van elke willekeurige auto, bedrijfswagen of motorfiets. Zelfs op internationaal niveau want onze contacten zitten in heel Europa."