Het geheim achter dit succes: een professioneel afhandelingsproces, transparantie en lage kosten. Met de opening van een nieuw veilingcomplex langs de A1/A30 en de recent voltooide overname van FleetSelect ziet het veilinghuis ruimte voor verdere groei.

Hoewel het remarketingproces aan het veranderen is, wordt de behoefte aan professionele remarketingpartijen volgens Iede Aukema – directeur van BCA Autoveiling – juist steeds groter. "Het model verandert, het aantal stappen wordt minder", stelt hij. "Vroeger had je heel veel tussenhandelaren, maar hun rol wordt steeds meer overgenomen door bedrijven die gespecialiseerd zijn in de remarketing van occasions. Het marktaandeel van veilinghuizen is dan ook fors aan het stijgen."

Volgens Aukema is dat in het geval van BCA Autoveiling mede te danken aan de professionele aanpak. "Het proces waarin de auto’s in onze nieuwe locatie veilingklaar worden gemaakt, doet denken aan een fabriek met werkstations", zo vertelt hij. "De auto’s worden getest op onze eigen testbaan, geïnspecteerd op de brug en vervolgens gewassen, gepoetst en gefotografeerd. Alle auto’s worden te koop aangeboden met testrapport."

Deze transparante werkwijze is volgens Aukema heel belangrijk. Dat komt ook tot uiting in de door BCA gehanteerde taxatiemethode ‘Prijsmeester’, waarbij voor dealers via internet auto’s worden getaxeerd die worden ingeruild. Volgens Aukema levert dat een significant hogere prijs op dan het traditionele ‘belrondje’. "Als je als vanouds twee à drie handelaren belt, dan geven ze je de prijs die zíj willen betalen. Doordat wij de auto’s aanbieden aan ruim honderd handelaren en ze daarbij ook internationaal aanbieden, krijg je een marktconforme prijs."

Regio van Europese markt

Iede Aukema vindt dat dealers zich moeten realiseren dat Nederland slechts een regio van een Europese markt vormt. "Als je bedenkt dat er afgelopen jaar bijna 280 duizend auto’s zijn geëxporteerd en er ruim 88 duizend werden geïmporteerd, dan is het onverstandig om je uitsluitend te richten op de Nederlandse markt", is hij van mening. "Toch gebeurt dat bij veel dealers nog steeds, omdat ze het nu eenmaal al tientallen jaren zo doen. Dat patroon is lastig te doorbreken." Volgens Aukema wordt ook de C2B-markt – oftewel de verkoop van auto’s door consumenten aan bedrijven – vaak over het hoofd gezien. "Dat is een snel groeiende markt. Wij werken met diverse partijen samen die zich op dit segment richten."

Aukema is er heilig van overtuigd dat de rol van professionele remarketingbedrijven alleen maar groter zal worden. "Er zal altijd behoefte blijven aan bedrijven die vanuit allerlei bronnen auto’s kopen en die met allerlei soorten kopers op één plek samenbrengen. En wat BCA Autoveiling daarbij uniek maakt, is het feit dat wij zowel fysiek als online auto’s veilen."

Met de recente overname van FleetSelect – marktleider op het gebied van online autoveilingen – is die positie verder verstevigd. "Onze klantengroepen vullen elkaar mooi aan, we versterken elkaar in die zin enorm", aldus Aukema. "Ook verwachten we veel profijt te gaan hebben van de remarketingsoftware AutoBlox, een do-it-yourself veilingsysteem dat FleetSelect toepast. Daarmee kunnen we onze online klanten nog beter van dienst zijn, terwijl we met onze nieuwe zichtlocatie langs de A1/A30 ook onze fysieke klanten een nog professionelere service kunnen bieden. We zijn er dan ook van overtuigd dat BCA Autoveiling hét aangewezen adres is en blijft voor de remarketing van occasions."