Daar wordt eerst afgewacht wat de buurman doet, de Bovag, de importeur. En als bijna de helft er gebruik van maakt, komt de rest pas in beweging. Om er nog mee te renderen ben je dan veel te laat. Je kunt dan immers nog slechts je achterstand inlopen.

Aldus Clemens van Dorp, sinds 1996 actief met internet-innovaties: "Talloze voorbeelden: de occasions op het internet, Online Werkplaatsreservering, de Personal Site waarmee de klant zijn werkplaatsfacturen, offertes etc.  kan inzien, de inzet van social media, etc.

Onafhankelijke professionele autobedrijven pasten deze innovaties als eerste toe, op afstand gevolgd door het dealerkanaal. En ook vandaag zijn er nog steeds  autobedrijven die het "zonder" doen. Noem het bewegingsloze routine.  Routine-gedrag van de klant kan echter wél voordeel bieden. Een belangrijk deel van de berijders heeft nog weinig op met smartphones, social media, etc. En deze categorie wordt met het badwater weggespoeld indien we 100% zouden focussen op de apps-gebruiker van vandaag.  Niet óf/óf maar én/én, want beide categorieën zijn bepalend voor de omzet en het rendement.

Zoals een klant die al jarenlang zijn auto’s bij  hetzelfde autobedrijf koopt. Hierbij is nauwelijks sprake van merkentrouw maar van vertrouwdheid met  het autobedrijf. Dat merk doet er minder toe, want slechte auto’s worden niet meer gemaakt; hooguit verkocht" vervolgt Van Dorp. "Zodra zo’n klant weer toe is aan een jongere occasion, geniet zijn ‘eigen’autobedrijf de voorkeur, maar die heeft die gezochte auto natuurlijk nét niet te koop staan. Een beter koopsignaal dan van de klant die vraagt om hem te informeren zodra u zijn favoriete auto binnenkrijgt, is nauwelijks denkbaar."

Van Inruil naar Omruil

Maar óók deze routine-klant gaat geen maanden meer zitten afwachten. Veel autobedrijven spelen daarop in en struinen meteen het  internet af, om daarmee zo’n klant te bedienen en het onderhoud te kunnen blijven verzorgen. Maar het kan nóg slimmer. Zoek de gezochte auto éérst binnen je eigen rijdende wagenpark! "Van Inruil naar Omruil" noemen we dat. Een recente ICT-innovatie, waarbij het autobedrijf twee vliegen in één klap slaat. Want wat voor de één een geschikte jongere occasion is, is voor de eigenaar ervan met redelijke kans een mooie inruilkandidaat op bijvoorbeeld een nieuwe auto. Die krijgt de verkoper aan de telefoon met: "ik kan u nú een mooie prijs  bieden, want een klant van ons zoekt precies uw auto…. En misschien was u al van plan om uw auto binnenkort in te ruilen?… Mogen wij deze klant een stukje  laten rijden met uw auto?.  Natuurlijk hebben wij voor u dan kosteloos een vervangende auto". Toevallig blijkt dat dan een gloednieuwe demo-auto of veel jongere occasion."

Je moet als autobedrijf dan wel beschikken over software die daar efficient mee omgaat. Op  www.customerconnect.nl staan talloze voorbeelden van creatieve ICT-toepassingen op video. De voorsprong van vandaag mag gezien worden.

CustomerConnect: rendement voor het autobedrijf dat deze als eerste toepast.