Klinkt alarmerend, maar bij een vorige peiling – in januari 2012 – lag het percentage nog op 54. „Kennelijk wennen autokopers langzaam aan de stroom terugroepacties", concludeert marktonderzoeker Puls, dat de telefonische steekproef onder duizend auto-eigenaren afnam.

Uit de antwoorden blijkt verder dat de uitvoering van een recall vlotjes verloopt. Op de kop af 79 procent zegt (zeer)tevreden te zijn. Daarbij gaat het met name om mensen met een Audi, BMW, Mercedes Benz en een Aziatisch merk (Toyota, Hyundai, Kia, etc.). „Blijkbaar gebruiken de merkdealers een terugroep als kans om vertrouwen te winnen", reageert Puls-directeur Konrad Weßner.

61 procent zegt dat terugroepacties geen invloed hebben op de eventuele vervolgaankoop bij het betreffende merk. Wel blijken berijders van de Duitse premiummerken zich bovengemiddeld kritisch op te stellen. Van deze veeleisende categorie zegt slechts veertig procent niet beïnvloed te worden door een recall. Een derde wacht in zo’n geval nog even met de aanschaf van een nieuw Duitse premiummodel.