Occasionmonitor is ontwikkeld in samenwerking met het Franse autobiz, dat gespecialiseerd is in IT-oplossingen voor de remarketing branche.

In andere Europese landen maken diverse grote dealerholdings en importeurs gebruik van dit platform. Autobedrijven kunnen per occasion de optimale inruil- of vraagprijs bepalen, zegt Michel Corveleijn, Directeur EU en Externe Betrekkingen bij VWE, autobedrijven. "Door ook rekening te houden met overige kosten, bijvoorbeeld het verkoop-klaar maken, maar ook doorlopende kosten zoals sta-kosten en rente, wordt bovendien inzichtelijk wat de winst wordt na verkoop."

Verder biedt de Occasionmonitor volgens VWE zicht op de geadverteerde bedrijfsvoorraad (met signalering als actie wenselijk is), betere grip op  de doorloopsnelheid, inzicht in het aanbod van de concurrentie en een zoekfunctie naar interessante inkoop-auto’s in binnen- en buitenland. In een dashboard ziet het bedrijf hoe goed zijn occasions geadverteerd zijn, hoe de prijs zich verhoudt tot de markt en hoe de omloopsnelheid is. Signaleringen geven aan bij welke auto’s actie wenselijk is, met concrete aanbevelingen, zoals prijsaanpassing, adverteren op extra websites of de advertentie verbeteren. Met de uitgebreidere netwerkversie beschikt een importeur of dealerholding bovendien over een overkoepelend dashboard, waarin te zien is hoe elke vestiging presteert en waar verbeterpunten liggen. De complete remarketing-versie biedt leasemaatschappijen, fleetowners en internationale handelaren de mogelijkheid om per autobedrijf te zien welke occasions zij in hun voorraad hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding