De Top 30 voert niet verder terug dan bouwjaar 2006, het eerste waarover de BPM van een geëxporteerd voertuig kan worden teruggevorderd. Van de Toyota Prius zijn de meeste exemplaren uitgevoerd: 3.034. De bouwjaren 2009 (970) en 2010 (1.472) zijn favoriet. Ook de Honda Civic, waarvan vooral de hybride versie door de jaren heen goed is verkocht, wordt veel uitgevoerd. In totaal zijn afgelopen jaar 1.274 Civics geëxporteerd, met 2009 en 2010 als favoriet. In die jaren zijn veel hybride-Civics verkocht.

De Top 30 wordt gesloten door de Nissan Leaf, met 725 exportexemplaren. Hiervan zijn 584 exemplaren van bouwjaar 2014. "Opmerkelijk, omdat vorig jaar 1.022 Nissan Leafs zijn geregistreerd, waarvan dus al meer dan de helft is geëxporteerd", zegt restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. Volgens importeur Nissan Nederland was dit jaar de vraag naar de Leaf in het buitenland groter dan in Nederland.

De exportcijfers laten ook zien dat de typische leaseauto’s het nu goed doen in de exportmarkten. Zo is de VW Passat winnaar als de sedan en Variant bij elkaar worden geteld (3.963 stuks). Ook bij de Skoda Octavia en Mégane Estate matcht in Nederland het aanbod niet met de vraag.

Aygo, C1 en 107

Bij de import blijkt hoe de smaak van de occasionkoper is verschoven naar kleine, zuinige auto’s. In de Top 30 van meest geïmporteerde auto’s heerst weliswaar de Volkswagen Golf (4.651 exemplaren), maar op de volgende plaatsen prijken achtereenvolgens de VW Polo, Opel Corsa, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Ford Fiesta en Fiat 500. Middenklasse auto’s duiken pas veel verder in de lijst op – BMW 3-serie en 5-serie Touring, Volvo V70 en Mercedes C-klasse.