Kern van de kritiek: particulieren krijgen vaak een bod dat in tweede instantie, bij het sluiten van de deal, ineens (aanzienlijk) lager blijkt. Ook andere "trucs" die inkopers toepassen om consumenten onder druk te zetten kwamen aan bod. Niettemin zal deze nieuwe markt volgens consultant Clem Dickmann (bureau Aumacon) een "enorme" groei doormaken. Hij schat dat vorig jaar dertig- à veertigduizend occasions zijn verkocht van consumenten aan inkoopsites.

Er zijn circa tien partijen actief in deze nieuwe markt. De drie genoemde sites werden belicht omdat ze volgens Radar de meeste reacties opleverden, na een eerdere oproep in de uitzending. Webuyanycar.com en Wijkopenautos.nl kopen zelf in, waarna de auto’s worden doorverkocht aan een groot veilinghuis. Ikwilvanmijnautoaf.nl fungeert als bemiddelaar tussen de consument en de auto-inkoper. Directeur Bas Oude Luttikhuis was live in de uitzending om zich te verweren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding