Inkoopsites occasions onder vuur bij Radar

De occasionopkopers Webuyanycar.com, Wijkopenautos.nl en Ikwilvanmijnautoaf.nl waren gisteravond bij het tv-programma Radar onderwerp van een kritische beschouwing.

Kern van de kritiek: particulieren krijgen vaak een bod dat in tweede instantie, bij het sluiten van de deal, ineens (aanzienlijk) lager blijkt. Ook andere "trucs" die inkopers toepassen om consumenten onder druk te zetten kwamen aan bod. Niettemin zal deze nieuwe markt volgens consultant Clem Dickmann (bureau Aumacon) een "enorme" groei doormaken. Hij schat dat vorig jaar dertig- à veertigduizend occasions zijn verkocht van consumenten aan inkoopsites.

Er zijn circa tien partijen actief in deze nieuwe markt. De drie genoemde sites werden belicht omdat ze volgens Radar de meeste reacties opleverden, na een eerdere oproep in de uitzending. Webuyanycar.com en Wijkopenautos.nl kopen zelf in, waarna de auto’s worden doorverkocht aan een groot veilinghuis. Ikwilvanmijnautoaf.nl fungeert als bemiddelaar tussen de consument en de auto-inkoper. Directeur Bas Oude Luttikhuis was live in de uitzending om zich te verweren.

Reacties

wat mij opviel gedurende de uitzending is dat er met regelmaat en ten onrechte door de verschillende partijen het woord “dealer” werd gebruikt terwijl handelaar bedoelt werd. Alleen antoinette hertsenberg kon ik niet betrappen op het gebruik van de naam dealer. Aan de geinterviewde personen het verzoek om in het vervolg dealers buiten de discussie te laten.

Geplaatst door: m van veldhuizen op

Ach, het zijn gewoon online portalen die hopen een graantje mee te pikken van de markt voor het online aanschaffen van een nieuwe of gebruikte auto. Zo zijn er ook tientallen adverteerders die aanbieden om je caravan te kopen. Het bod dat je dan krijgt, is een lachertje. En de prijzen die de online opkopers van occasions bieden, zijn eveneens laag. Die moeten haast wel onder de reguliere handelsbiedingen liggen, aangezien er in dat geval nog een partij is die iets moet verdienen aan de occasion in kwestie. Dus je kunt net zo goed naar een lokale handelaar rijden of de auto inruilen, de dealer of handelaar in kwestie neemt immers ook contact op met zijn vaste handelspartners om tot een bod te komen. Daarnaast valt het op dat er bij autogerelateerde onderwerpen in programma’s als Kassa of Radar vooral een hoop onwetendheid bij de programmamakers naar voren komt. Dat is ook jammer.

Geplaatst door: Marc Klaver op

@Marc Onderschat niet dat wij door het enorme aantal biedingen welke wij dagelijks ontvangen exact kunnen zien welke dealers op dit moment behoefte hebben aan een bepaald merk/model en kunnen we deze snel en gericht onder de aandacht brengen bij potentiele kopers. Daardoor zijn we in staat heel snel de juiste koper te vinden voor een auto. Juist deze snelle manier van zaken doen spreekt veel consumenten aan.

@ Van Veldhuizen Natuurlijk worden veel auto’s aan occasionspecialisten en universele garages verkocht, het aandeel merkdealers in ons actieve netwerk van kopers is de afgelopen 12 maanden echter sterk gestegen. De merkdealers kopen een steeds groter aandeel van de aangeboden auto’s. Daarnaast is er niet echt een definitie van dealers, merkdealers, autobedrijven en autodealers. Voor de consument is het een pot nat.

Ik ben zekers onder de indruk van de redactie van Radar. Ze zijn bijna twee maanden bezig geweest om deze aflevering op het scherm te kunnen krijgen. Ook in de studio was alles perfect geregeld. Chapeau.

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op
Inkoopsites occasions onder vuur bij Radar - Automobielmanagement.nl

Inkoopsites occasions onder vuur bij Radar

De occasionopkopers Webuyanycar.com, Wijkopenautos.nl en Ikwilvanmijnautoaf.nl waren gisteravond bij het tv-programma Radar onderwerp van een kritische beschouwing.

Kern van de kritiek: particulieren krijgen vaak een bod dat in tweede instantie, bij het sluiten van de deal, ineens (aanzienlijk) lager blijkt. Ook andere "trucs" die inkopers toepassen om consumenten onder druk te zetten kwamen aan bod. Niettemin zal deze nieuwe markt volgens consultant Clem Dickmann (bureau Aumacon) een "enorme" groei doormaken. Hij schat dat vorig jaar dertig- à veertigduizend occasions zijn verkocht van consumenten aan inkoopsites.

Er zijn circa tien partijen actief in deze nieuwe markt. De drie genoemde sites werden belicht omdat ze volgens Radar de meeste reacties opleverden, na een eerdere oproep in de uitzending. Webuyanycar.com en Wijkopenautos.nl kopen zelf in, waarna de auto’s worden doorverkocht aan een groot veilinghuis. Ikwilvanmijnautoaf.nl fungeert als bemiddelaar tussen de consument en de auto-inkoper. Directeur Bas Oude Luttikhuis was live in de uitzending om zich te verweren.

Reacties

wat mij opviel gedurende de uitzending is dat er met regelmaat en ten onrechte door de verschillende partijen het woord “dealer” werd gebruikt terwijl handelaar bedoelt werd. Alleen antoinette hertsenberg kon ik niet betrappen op het gebruik van de naam dealer. Aan de geinterviewde personen het verzoek om in het vervolg dealers buiten de discussie te laten.

Geplaatst door: m van veldhuizen op

Ach, het zijn gewoon online portalen die hopen een graantje mee te pikken van de markt voor het online aanschaffen van een nieuwe of gebruikte auto. Zo zijn er ook tientallen adverteerders die aanbieden om je caravan te kopen. Het bod dat je dan krijgt, is een lachertje. En de prijzen die de online opkopers van occasions bieden, zijn eveneens laag. Die moeten haast wel onder de reguliere handelsbiedingen liggen, aangezien er in dat geval nog een partij is die iets moet verdienen aan de occasion in kwestie. Dus je kunt net zo goed naar een lokale handelaar rijden of de auto inruilen, de dealer of handelaar in kwestie neemt immers ook contact op met zijn vaste handelspartners om tot een bod te komen. Daarnaast valt het op dat er bij autogerelateerde onderwerpen in programma’s als Kassa of Radar vooral een hoop onwetendheid bij de programmamakers naar voren komt. Dat is ook jammer.

Geplaatst door: Marc Klaver op

@Marc Onderschat niet dat wij door het enorme aantal biedingen welke wij dagelijks ontvangen exact kunnen zien welke dealers op dit moment behoefte hebben aan een bepaald merk/model en kunnen we deze snel en gericht onder de aandacht brengen bij potentiele kopers. Daardoor zijn we in staat heel snel de juiste koper te vinden voor een auto. Juist deze snelle manier van zaken doen spreekt veel consumenten aan.

@ Van Veldhuizen Natuurlijk worden veel auto’s aan occasionspecialisten en universele garages verkocht, het aandeel merkdealers in ons actieve netwerk van kopers is de afgelopen 12 maanden echter sterk gestegen. De merkdealers kopen een steeds groter aandeel van de aangeboden auto’s. Daarnaast is er niet echt een definitie van dealers, merkdealers, autobedrijven en autodealers. Voor de consument is het een pot nat.

Ik ben zekers onder de indruk van de redactie van Radar. Ze zijn bijna twee maanden bezig geweest om deze aflevering op het scherm te kunnen krijgen. Ook in de studio was alles perfect geregeld. Chapeau.

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op