Al vanaf volgend jaar maken de lage bijtellingstarieven plaats voor 15 en 21 procent en in 2017 zullen de meeste auto’s al in de zogenoemde vlaktax van 22 procent vallen. Plug-ins gaan uiterlijk in 2019 ook in die ene categorie vallen, alleen vol-elektrische auto’s genieten nog een lage bijtelling van 4 procent. Initiatiefnemer Bart van Baal denkt dat bij de berijders het besef dat er voor de auto van de zaak straks flink meer betaald moet gaan worden langzaam maar zeker begint door te dringen. Wie nu een jonge occasion met een lage bijtelling uitzoekt, kan fors besparen.  De autobranche ruikt nu kansen om de qua bijtelling aantrekkelijke modellen te vermarkten, zegt Van Baal. "Autobedrijven of leasemaatschappijen kunnen kosteloos hun aanbod kwijt op onze website, we werken op basis van no-cure-no-pay.  Als een deal wordt gesloten, moet een kleine fee aan ons worden betaald. De website is volledige toegespitst op zakelijke rijders die meteen zien wat bijvoorbeeld de netto bijtelling per jaar is – en wat deze auto hen bespaart", aldus Van Baal.
Leasemaatschappij Arval is vanaf het begin partner van de website LangerLageBijtelling.nl.  SME-directeur Dick Bakker van Arval: "Dit nieuwe kanaal is voor ons een extra kans om met nieuwe klanten in contact te komen. Ook kunnen wij ons grote aanbod auto’s met de gunstige bijtelling van 2015 (en daarvoor) prima op de site kwijt. De desbetreffende auto’s, die Arval nog dit jaar kan leveren, worden allemaal aangeboden via LangerLageBijtelling.nl."
Diverse dealer- en leasebedrijven hebben inmiddels een aanbod geplaatst, zo meldt LangerLageBijtelling. De jonge occasions zijn doorgaans een tot drie jaar oud. Op de jongste auto’s zit nog de langste tijd een lage bijtelling; elke auto geniet tenminste zestig maanden van het bijtellingstarief dat gold op de datum van de eerste toelating.
LangerLageBijtelling.nl is een initiatief van Bart van Baal. Na dienstverbanden bij werkgevers als ING Car Lease en Pon’s Automobielhandel startte hij in 2012 het bedrijf Smart Automotive Consultancy.