Nederlandse occasions staan erg lang op internet

Vergeleken met andere Europese landen staan Nederlandse occasions relatief lang op internet. De gemiddelde zichtbaarheidstijd in ons land is 3,3 maanden, terwijl in andere landen vaak niet langer dan 2,5 maanden nodig is.

Dit blijkt uit onderzoek van Autobiz en Aumacon. Vrijwel alle occasions worden tegenwoordig enige tijd op internet vertoond ter stimulering van de spoedige verkoop ervan. De belangrijkste Nederlandse portalen bevatten tezamen steeds zo’n 1,4 miljoen rubrieksadvertenties voor ruim een half miljoen occasions. Vooral occasions van autobedrijven worden op meerdere portalen vertoond. Autobiz stelde in een recent onderzoek vast dat de gemiddelde tijd-op-het-internet op de Nederlandse portalen 3,3 maanden bedraagt. De meting vond plaats per midden november van 2015.

Tegelijkertijd werd eenzelfde meting gedaan in een aantal andere Europese landen, onder de vijf grootste autolanden plus de in automarktomvang met Nederland vergelijkbare landen België en Oostenrijk. De verschillen zijn opmerkelijk. Zo staat een doorsnee-occasion in Frankrijk maar anderhalve maand online. In het Verenigd Koninkrijk is 1,7 maanden genoeg, gevolgd door 2,1 maanden in Oostenrijk, België en Spanje. Alleen Italië (2,5 maanden) en Duitsland (2,6 maanden) komen enigermate in de buurt van de lage doorsnelheid van ons land. Emilie Kidjo van Autobiz bevestigt dat het hier zeker niet om een incidenteel onderzoekresultaat  gaat. "Deze situatie bestaat al enige tijd. Nederlandse occasionadverteerders hebben significant meer tijd nodig voor de verkoop van een occasion." Opmerkelijk, gezien het aantal ingeschakelde portalen en de hoge internetpenetratie in ons land.     

Autobiz

Autobiz is een Frans data intelligence bedrijf dat zich concentreert op het in kaart brengen van de markten voor gebruikte auto’s en onderdelen & accessoires. Autobiz zet voor haar onderzoek geavanceerde technieken in met het internet als haar bronomgeving. Het onderzoek van Autobiz wordt uitgevoerd in 22 landen.

Autobiz wordt in Nederland vertegenwoordigd door Aumacon in Leiden, een onafhankelijk business intelligencebureau voor de Nederlandse automotive sector en specialist in marktanalyse en begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken. De belangrijkste productgebieden zijn: consultancy, conceptontwikkeling en contentproductie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nederlandse occasions staan erg lang op internet - Automobielmanagement.nl

Nederlandse occasions staan erg lang op internet

Vergeleken met andere Europese landen staan Nederlandse occasions relatief lang op internet. De gemiddelde zichtbaarheidstijd in ons land is 3,3 maanden, terwijl in andere landen vaak niet langer dan 2,5 maanden nodig is.

Dit blijkt uit onderzoek van Autobiz en Aumacon. Vrijwel alle occasions worden tegenwoordig enige tijd op internet vertoond ter stimulering van de spoedige verkoop ervan. De belangrijkste Nederlandse portalen bevatten tezamen steeds zo’n 1,4 miljoen rubrieksadvertenties voor ruim een half miljoen occasions. Vooral occasions van autobedrijven worden op meerdere portalen vertoond. Autobiz stelde in een recent onderzoek vast dat de gemiddelde tijd-op-het-internet op de Nederlandse portalen 3,3 maanden bedraagt. De meting vond plaats per midden november van 2015.

Tegelijkertijd werd eenzelfde meting gedaan in een aantal andere Europese landen, onder de vijf grootste autolanden plus de in automarktomvang met Nederland vergelijkbare landen België en Oostenrijk. De verschillen zijn opmerkelijk. Zo staat een doorsnee-occasion in Frankrijk maar anderhalve maand online. In het Verenigd Koninkrijk is 1,7 maanden genoeg, gevolgd door 2,1 maanden in Oostenrijk, België en Spanje. Alleen Italië (2,5 maanden) en Duitsland (2,6 maanden) komen enigermate in de buurt van de lage doorsnelheid van ons land. Emilie Kidjo van Autobiz bevestigt dat het hier zeker niet om een incidenteel onderzoekresultaat  gaat. "Deze situatie bestaat al enige tijd. Nederlandse occasionadverteerders hebben significant meer tijd nodig voor de verkoop van een occasion." Opmerkelijk, gezien het aantal ingeschakelde portalen en de hoge internetpenetratie in ons land.     

Autobiz

Autobiz is een Frans data intelligence bedrijf dat zich concentreert op het in kaart brengen van de markten voor gebruikte auto’s en onderdelen & accessoires. Autobiz zet voor haar onderzoek geavanceerde technieken in met het internet als haar bronomgeving. Het onderzoek van Autobiz wordt uitgevoerd in 22 landen.

Autobiz wordt in Nederland vertegenwoordigd door Aumacon in Leiden, een onafhankelijk business intelligencebureau voor de Nederlandse automotive sector en specialist in marktanalyse en begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken. De belangrijkste productgebieden zijn: consultancy, conceptontwikkeling en contentproductie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding