Britse autokoper dingt niet meer af

Britse autokopers proberen steeds minder af te dingen op de geadverteerde prijs van een auto. Meer dan de helft betaalt nu zonder meer de vraagprijs inclusief alle extra’s die daarin zitten.

Britse autokoper dingt niet meer af

Vooral jongeren zeggen dat ze zich onprettig voelen als ze proberen af te dingen en dat ze nog liever hun baas om opslag vragen of klagen in een restaurant dan proberen te onderhandelen over een lagere prijs voor een auto.

In Groot-Brittannië is het jaren de gewoonte geweest om af te dingen als je een auto koopt. Maar volgens een onderzoekje door AutoTrader wordt dat de laatste tijd steeds minder. Het aantal mensen dat de vraagprijs betaalde ligt nu al 12 procentpunten hoger dan een jaar geleden. Dat komt ook doordat potentiële autokopers eerst op het internet rondneuzen naar de beste deal. Veel kopers weten nu wel dat auto’s vaak toch al tegen de laagst mogelijke prijs worden aangeboden. Autodealers en verkopers spelen daar dan weer op in door hun prijzen transparanter en duidelijker te maken. "Omdat dealers en kopers dezelfde verwachting hebben rond de prijs is het onverkwikkelijke afdingen niet meer nodig," denkt AutoTrader.

Britse autokoper dingt niet meer af - Automobielmanagement.nl

Britse autokoper dingt niet meer af

Britse autokopers proberen steeds minder af te dingen op de geadverteerde prijs van een auto. Meer dan de helft betaalt nu zonder meer de vraagprijs inclusief alle extra’s die daarin zitten.

Britse autokoper dingt niet meer af

Vooral jongeren zeggen dat ze zich onprettig voelen als ze proberen af te dingen en dat ze nog liever hun baas om opslag vragen of klagen in een restaurant dan proberen te onderhandelen over een lagere prijs voor een auto.

In Groot-Brittannië is het jaren de gewoonte geweest om af te dingen als je een auto koopt. Maar volgens een onderzoekje door AutoTrader wordt dat de laatste tijd steeds minder. Het aantal mensen dat de vraagprijs betaalde ligt nu al 12 procentpunten hoger dan een jaar geleden. Dat komt ook doordat potentiële autokopers eerst op het internet rondneuzen naar de beste deal. Veel kopers weten nu wel dat auto’s vaak toch al tegen de laagst mogelijke prijs worden aangeboden. Autodealers en verkopers spelen daar dan weer op in door hun prijzen transparanter en duidelijker te maken. "Omdat dealers en kopers dezelfde verwachting hebben rond de prijs is het onverkwikkelijke afdingen niet meer nodig," denkt AutoTrader.