Dat blijkt uit onderzoek door Kien in opdracht van Marktplaats. De hoge zit (73%) is de belangrijkste reden om een SUV of Cross-over aan te schaffen. Naast ruimte (55%) en veiligheid (41%) zijn het avontuurlijke (26%) en sportieve (30%) karakter eveneens belangrijke aankoopfactoren.

Van de populaire Kia Sportage tot de luxe BMW X5, als automerk ontkom je er niet aan om een SUV of Cross-over aan te bieden. Toch werden enkele jaren geleden SUV’s en Cross-over vooral gezien als milieuvervuilend en hadden een slecht imago als PC-Hooft-tractor. Tegenwoordig zijn grootste bezwaren om SUV te rijden het bandstofverbruik (68%) en de hoge aanschafwaarde (56%). Het milieu is voor 36% een reden om geen SUV of Cross-over aan te schaffen.

"Dankzij de hoge zit zien SUV-rijders goed wat er om hen heen gebeurt en zitten ze lekker comfortabel", vertelt Marc Immink van Marktplaats. "Bovendien bieden deze modellen voldoende ruimte voor kinderen en golfclubs, en stralen ze avontuur uit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding