Marktplaats bouwt veel kennis op en deelt deze met de autobranche. "De snelheid van ontwikkelingen maakt het mogelijk dat we nu meer kunnen doen en meer kunnen betekenen om onze klant succesvoller te maken. Het in balans gebruiken van hightech-processen en persoonlijke aandacht is daarin doorslaggevend." Dat de wereld helemaal op zijn kop gaat, gelooft Aker niet. Zoals de trend van bezit naar gebruik. "Die verschuiving vindt op dit moment plaats en gaat een grotere rol spelen dan nu. Het gaat een mix van bezit en gebruik worden. Die nieuwe realiteit daagt ons uit en biedt weer nieuwe kansen." Ter verduidelijking: Michiel Aker merkt dat de branche wel degelijk openstaat voor verandering. Het gaat soms tegen wil en dank maar het permanente proces van verandering is een echt kenmerk van de autobranche, meent hij.
Marktplaats autoassistent
Alle activiteiten binnen Marktplaats zijn voor Michiel Aker te herleiden naar twee belangrijke vragen: wat is de rol van Marktplaats voor het autobedrijf en hoe ondersteunen wij de consument? "We spelen een belangrijke rol in het samenbrengen van vraag en aanbod op de automotive markt. Eén van de sterke punten is het volume van bezoekers en de diversiteit van het aanbod. Dat is mooi , maar je kunt het ook een ‘dunne rol’ noemen. Richting de consument is bijvoorbeeld het nog beter bedienen in de zoektocht een streven. Met de pas gelanceerde Autoassistent leiden we de klant door het hele proces. Wat verlang je van een andere auto? Welk budget heb je? Hoe regel je een proefrit? Waar moet je op letten bij een proefrit? Het zijn vragen waar wij een rol in willen en kunnen spelen. Wij zorgen voor een checklist. Die sturen wij een klant toe."
MijnAutocoach
Maar ook aankoopbegeleiding van kop tot staart door MijnAutocoach is een service die Marktplaats aanbiedt Voor de consument is het logisch dat Marktplaats hen begeleid. We zijn een platform dat door de consument gewaardeerd wordt. We zijn dit jaar opnieuw gekozen tot meest populaire website van Nederland. En mischien wel belangrijker, dit jaar zijn we ook verkozen tot de beste automotive website. Daaruit blijkt dat we nog steeds groeien en de goede dingen doen voor onze klanten."
In 2016 wordt weer meer aandacht besteed aan de zakelijke aanbieders. "We gaan meer van onze kennis delen met onze relaties. We testen een aantal nieuwe diensten die we dit jaar aan onze klanten willen presenteren."