De occasion is niet meer een vervelend inruilobject dat nu eenmaal onvermijdelijk is om een nieuwe auto te kunnen verkopen. Integendeel, de occasion is uitgegroeid tot een stabiele omzetmaker die z’n eigen aanpak nodig heeft. Binnen de branche is de verkoop van de gebruikte auto allang een serieuze discipline, sterker, de gebruikte auto levert een essentieel deel van het financiële resultaat en is absoluut een eigen evenement waard.

Hoe breed moet en kan een autobedrijf zijn occasionaanbod maken? Welke trends, kosten- en prijsontwikkelingen (in de EU) zijn er te verwachten? Hoe kunt je met virtuele middelen de online oriëntatie uiteindelijk laten leiden tot online verkoop? En welke rol gaan voertuigdata spelen in de occasionhandel? Voorts, ter lering en vermaak, gaf Koen Samson een kijkje in de wereld van Bonhams, het exclusieve veilinghuis dat onder meer peperdure klassiekers onder de hamer brengt.  

Occasion-onderzoek

Informatiespecialist VWE in Heerhugowaard presenteerde de belangrijkste conclusies van het Nationaal Occasion Onderzoek 2016
. Dit verdiepend onderzoek geeft inzage in de grote en de kleine bewegingen in de occasionhandel, zoals de export- en de importaantallen. Het Nationaal Occasion Onderzoek 2016 is alweer de vijfde editie en is deze keer ook dieper ingegaan op de verschillen tussen de diverse kanalen. Zitten er verschillen in aantallen, voorraden, statijden en prijzen tussen bijvoorbeeld merkdealers en universelen? Het Occasion Onderzoek is te downloaden via www.vwe.nl/noo en www.automobielmanagement.nl/noo.

Mini allereerste Occasion van het Jaar

Op het Remarketing Event is de allereerste Occasion van het Jaar bekendgemaakt, namelijk de Mini.  De jury van deze nieuwe AM-verkiezing bestaat uit Michiel Aker (Marktplaats), Piet Renses (VWE), Iede Aukema (BCA Autoveiling), Joep Weijden (Macadam) en secretaris Rob Henneveld (Global Automotive Consultancy).  De uitverkiezing is gebaseerd op basis van harde data, geheel in traditie van de andere drie praktijkprijzen van AM, namelijk de Zakenauto van het Jaar, de Beste Nieuwkomer en de Bestelauto van het Jaar. Jurylid Joep Weijden gaf tekst en uitleg over de totstandkoming van de prijs en de procedure die de jury heeft gevolgd. Aansluitend maakte hij de Mini bekend als winnaar. De prijs werd in ontvangst genomen door Remco de Vos, product manager Mini van BMW Nederland.

Onderstaand vindt u een filmpje met een overzicht van het Driving Business Remarketing 2016 Event geproduceerd door partner Marktplaats Zakelijk. Bekijk rechts van dit artikel de fotogalerij. Meer foto’s zijn te vinden op de Facebook pagina van Automobiel management