Q1: occasionexport licht gedaald, -import 20% erbij

De export van occasions is in het eerste kwartaal van dit jaar licht gedaald; van 62.862 personenauto’s in Q1-2015 naar 61.989 stuks in Q1-2016 (-1,4%). Door de sterke binnenlandse vraag worden occasions steeds vaker in Nederland verkocht in plaats van geëxporteerd. Dit werkte ook door in de import van occasions. In het eerste kwartaal nam die toe met bijna 20 procent.

Net als in voorgaande jaren was Polen ook in het eerste kwartaal de belangrijkste exportbestemming, gevolgd door België. Andere markten die groeiden zijn Roemenië en Duitsland. Daarnaast zijn ook kleine exportbestemmingen als Tsjechië en (vooral) Italië in opkomst. De export naar Libië halveerde daarentegen vergeleken met Q1-2015.

Volkswagen blijft het merk met het grootste aandeel in de exportmarkt, gevolgd door Opel. Er werden veel meer Renaults geëxporteerd (+10,7%) waardoor dit merk juist steeg van de zesde naar derde plek van meest geëxporteerde merken. Andere stijgers zijn Audi (+11,6%) en Ford (+18,7%).
De Volkswagens Golf en Passat Variant waren in het eerste kwartaal de meest geëxporteerde modellen.

Import neemt verder toe
De groei in import van occasions heeft in 2016 doorgezet. Er werden 37.905 occasions geïmporteerd, een stijging van 19,8 procent ten opzichte van de 31.644 personenauto’s in Q1-2015.
Van het meest geïmporteerde merk, Volkswagen, groeide de import in het eerste kwartaal met 24,3 procent tot 5.995 occasions. Een sterke groei is er ook bij Toyota (+28,2%), Ford (+21,5%), Renault (+13,4), Volvo (+26,2%) en Citroën (+30,4%). Het enige grote merk waarvan de groei in import vrijwel gelijk bleef is Hyundai.

De Volkswagens Golf en Polo waren net als in eerdere jaren de meest geïmporteerde modellen, evenals vorig jaar gevolgd door de Opel Corsa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Q1: occasionexport licht gedaald, -import 20% erbij - Automobielmanagement.nl

Q1: occasionexport licht gedaald, -import 20% erbij

De export van occasions is in het eerste kwartaal van dit jaar licht gedaald; van 62.862 personenauto’s in Q1-2015 naar 61.989 stuks in Q1-2016 (-1,4%). Door de sterke binnenlandse vraag worden occasions steeds vaker in Nederland verkocht in plaats van geëxporteerd. Dit werkte ook door in de import van occasions. In het eerste kwartaal nam die toe met bijna 20 procent.

Net als in voorgaande jaren was Polen ook in het eerste kwartaal de belangrijkste exportbestemming, gevolgd door België. Andere markten die groeiden zijn Roemenië en Duitsland. Daarnaast zijn ook kleine exportbestemmingen als Tsjechië en (vooral) Italië in opkomst. De export naar Libië halveerde daarentegen vergeleken met Q1-2015.

Volkswagen blijft het merk met het grootste aandeel in de exportmarkt, gevolgd door Opel. Er werden veel meer Renaults geëxporteerd (+10,7%) waardoor dit merk juist steeg van de zesde naar derde plek van meest geëxporteerde merken. Andere stijgers zijn Audi (+11,6%) en Ford (+18,7%).
De Volkswagens Golf en Passat Variant waren in het eerste kwartaal de meest geëxporteerde modellen.

Import neemt verder toe
De groei in import van occasions heeft in 2016 doorgezet. Er werden 37.905 occasions geïmporteerd, een stijging van 19,8 procent ten opzichte van de 31.644 personenauto’s in Q1-2015.
Van het meest geïmporteerde merk, Volkswagen, groeide de import in het eerste kwartaal met 24,3 procent tot 5.995 occasions. Een sterke groei is er ook bij Toyota (+28,2%), Ford (+21,5%), Renault (+13,4), Volvo (+26,2%) en Citroën (+30,4%). Het enige grote merk waarvan de groei in import vrijwel gelijk bleef is Hyundai.

De Volkswagens Golf en Polo waren net als in eerdere jaren de meest geïmporteerde modellen, evenals vorig jaar gevolgd door de Opel Corsa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding