Vraag naar cabrio occasions neemt toe

De vraag naar gebruikte cabriolets is de afgelopen jaren gegroeid. In 2015 werden er 52.755 gebruikte cabrio’s verkocht, en dat is 17 procent meer dan in 2007. Dat blijkt uit cijfers van VWE.

Vraag naar cabrio occasions neemt toe

Het mooie weer komt er weer aan en dan zien we ze weer veel ‘open’ rijden, de cabrio’s. Het aantal nieuw verkochte cabrio’s daalt echter al jaren in ons land. In 2007 werden er 9.372 nieuwe cabrio’s verkocht, in 2015 waren dat er nog maar 3.797; een daling van maar liefst 59%. Vooral de verkopen van auto’s met een metalen klapdak (de zogenaamde Coupé-Cabriolets) zijn enorm gedaald. Het aanbod aan modellen met een klapdak is de laatste jaren sterk teruggelopen, vooral in de meer betaalbare klassen. Veruit de meest verkochte cabrio is ook dit jaar de Fiat 500C, die weliswaar betaalbaar is maar vaak niet als volledige cabriolet beschouwd wordt. 

Wel vraag naar gebruikte cabrio’s

Op de occasionmarkt is er meer interesse in cabrio’s. In 2015 zijn er in totaal 52.755 gebruikte cabrio’s aan consumenten verkocht. Dat is een groei van 17% ten opzichte van 2007. In 2015 en 2016 is deze markt wel licht gaan dalen. In de maanden januari tot en met april 2016 zijn er 17.086 gebruikte cabrio’s aan consumenten verkocht, dat is 1,2% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel cabrio’s onder vrouwen vaak populair zijn, is 68% van de gebruikte cabrio’s dit jaar door een man gekocht. Bij de populaire Fiat 500C en Mini Cabrio bestaat de meerderheid van de kopers wel uit vrouwen.

Groeiende import
Door het dalende aantal nieuwe cabrio’s zijn er te weinig om aan de nog steeds grote vraag in de occasionmarkt te voldoen. Daarom wordt het aanbod steeds vaker aangevuld met occasions uit het buitenland. In 2015 groeide de import van gebruikte cabrio’s met 16%. In de eerste vier maanden van 2016 zijn er weer 11% meer occasions geïmporteerd dan in dezelfde periode van 2015. Van januari tot en met april zijn er in totaal 1.973 gebruikte cabrio’s uit het buitenland gehaald. Dat is anderhalf keer zoveel als de 1.309 in Nederland nieuw verkochte cabrio’s.

De meest geïmporteerde gebruikte cabrio is de Fiat 500C, zowel dit jaar als over geheel 2015 bekeken. Maar ook de veel duurdere Saab 9-3, Porsche 911 en Mercedes SLK staan hoog in lijst van meest geïmporteerde cabrio’s. Dit jaar is de import van de VW Golf cabriolet, Volvo C70 convertible, VW Eos en Audi TT roadster behoorlijk gestegen. Daarentegen daalde het aantal BMW 3-serie cabrio’s, waardoor deze uit de Top-10 viel. Andere dalers zijn de Mercedes E-klasse cabrio, Citroën DS3 cabrio en Peugeot 308 CC.


Top-10 modellen occasionimport



Bron: VWE
Trendweb


Prijsvoordeel
Het beperkte aanbod aan Nederlandse auto’s is een reden dat er veel occasions geïmporteerd worden. Een andere reden is de prijs. Uit VWE Occasionmonitor blijkt dat de marktwaarde van populaire occasions in Duitsland vaak tegen de 10% lager ligt dan in Nederland. Prijsverschillen wisselen nogal tussen model en land, maar een cabrio uit het buitenland blijkt in sommige gevallen voordeliger. 


De B2C
prijzen van enkele populaire occasions:



Bron: VWE
Occasionmonitor

Meer inzichten in de occasionmarkt en import zijn te vinden in het onlangs verschenen Nationaal Occasion Onderzoek 2016. Download het gehele onderzoek via deze link.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vraag naar cabrio occasions neemt toe - Automobielmanagement.nl

Vraag naar cabrio occasions neemt toe

De vraag naar gebruikte cabriolets is de afgelopen jaren gegroeid. In 2015 werden er 52.755 gebruikte cabrio’s verkocht, en dat is 17 procent meer dan in 2007. Dat blijkt uit cijfers van VWE.

Vraag naar cabrio occasions neemt toe

Het mooie weer komt er weer aan en dan zien we ze weer veel ‘open’ rijden, de cabrio’s. Het aantal nieuw verkochte cabrio’s daalt echter al jaren in ons land. In 2007 werden er 9.372 nieuwe cabrio’s verkocht, in 2015 waren dat er nog maar 3.797; een daling van maar liefst 59%. Vooral de verkopen van auto’s met een metalen klapdak (de zogenaamde Coupé-Cabriolets) zijn enorm gedaald. Het aanbod aan modellen met een klapdak is de laatste jaren sterk teruggelopen, vooral in de meer betaalbare klassen. Veruit de meest verkochte cabrio is ook dit jaar de Fiat 500C, die weliswaar betaalbaar is maar vaak niet als volledige cabriolet beschouwd wordt. 

Wel vraag naar gebruikte cabrio’s

Op de occasionmarkt is er meer interesse in cabrio’s. In 2015 zijn er in totaal 52.755 gebruikte cabrio’s aan consumenten verkocht. Dat is een groei van 17% ten opzichte van 2007. In 2015 en 2016 is deze markt wel licht gaan dalen. In de maanden januari tot en met april 2016 zijn er 17.086 gebruikte cabrio’s aan consumenten verkocht, dat is 1,2% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel cabrio’s onder vrouwen vaak populair zijn, is 68% van de gebruikte cabrio’s dit jaar door een man gekocht. Bij de populaire Fiat 500C en Mini Cabrio bestaat de meerderheid van de kopers wel uit vrouwen.

Groeiende import
Door het dalende aantal nieuwe cabrio’s zijn er te weinig om aan de nog steeds grote vraag in de occasionmarkt te voldoen. Daarom wordt het aanbod steeds vaker aangevuld met occasions uit het buitenland. In 2015 groeide de import van gebruikte cabrio’s met 16%. In de eerste vier maanden van 2016 zijn er weer 11% meer occasions geïmporteerd dan in dezelfde periode van 2015. Van januari tot en met april zijn er in totaal 1.973 gebruikte cabrio’s uit het buitenland gehaald. Dat is anderhalf keer zoveel als de 1.309 in Nederland nieuw verkochte cabrio’s.

De meest geïmporteerde gebruikte cabrio is de Fiat 500C, zowel dit jaar als over geheel 2015 bekeken. Maar ook de veel duurdere Saab 9-3, Porsche 911 en Mercedes SLK staan hoog in lijst van meest geïmporteerde cabrio’s. Dit jaar is de import van de VW Golf cabriolet, Volvo C70 convertible, VW Eos en Audi TT roadster behoorlijk gestegen. Daarentegen daalde het aantal BMW 3-serie cabrio’s, waardoor deze uit de Top-10 viel. Andere dalers zijn de Mercedes E-klasse cabrio, Citroën DS3 cabrio en Peugeot 308 CC.


Top-10 modellen occasionimport



Bron: VWE
Trendweb


Prijsvoordeel
Het beperkte aanbod aan Nederlandse auto’s is een reden dat er veel occasions geïmporteerd worden. Een andere reden is de prijs. Uit VWE Occasionmonitor blijkt dat de marktwaarde van populaire occasions in Duitsland vaak tegen de 10% lager ligt dan in Nederland. Prijsverschillen wisselen nogal tussen model en land, maar een cabrio uit het buitenland blijkt in sommige gevallen voordeliger. 


De B2C
prijzen van enkele populaire occasions:



Bron: VWE
Occasionmonitor

Meer inzichten in de occasionmarkt en import zijn te vinden in het onlangs verschenen Nationaal Occasion Onderzoek 2016. Download het gehele onderzoek via deze link.