Populariteit Franse occasion groeiende

Duitsland voert de ranglijst aan als grootste occasionmerk, maar de Franse ster is rijzende. Over de eerste vijf maanden van dit jaar werden er 6,2% meer van verkocht ten opzichte van een jaar eerder, meldt VWE.

Franse occasions worden in het algemeen ook snel verkocht. Met gemiddeld 58 dagen staat een Peugeot zelfs het kortste van alle grote merken te koop bij een autobedrijf. Renault zit met gemiddeld 69 dagen ook nog onder het marktgemiddelde in 2016 van 71 dagen. Citroëns staan met gemiddeld 73 dagen wat langer te koop. Wel zijn er op modelniveau grote verschillen; de Citroën C4 Cactus hoort bijvoorbeeld momenteel bij de snelst verkochte auto’s op de markt (met gemiddeld 39 dagen). De Peugeot 108 zit daar nog een dag onder.

Renault Captur

De Top-10 van meest verkochte modellen bestaat vrijwel geheel uit compactere auto’s uit de A-, B- en C-segmenten. Jarenlang werden Franse MPV’s veel verkocht, echter de populariteit van dit segment loopt terug. Wel verkopen ook de Franse merken steeds meer SUV’s en crossovers. Werden er in de eerste vijf maanden van 2015 nog 1.300 van dergelijke Franse occasions verkocht, dit jaar waren dat er al ruim 3.000, een groei van maar liefst 132%. Het populairste model in dit segment is de Renault Captur.

In aantallen wordt de Peugeot 206 het meest verhandeld in de occasionmarkt. Opvallend, omdat dit model al jaren niet meer nieuw geleverd wordt. Op nummer twee staat de Renault Clio die daarmee de Mégane van zijn plek stoot. Er werden ook veel meer Peugeot 308’s verkocht. Verkopen van de Peugeot 107 en Renaults Scénic en Twingo daalden juist.
 

In de eerste vijf maanden van dit jaar verkochten autobedrijven 106.753 occasions van Franse merken aan consumenten. Dat zijn er 6,2% meer dan de 100.516 occasions die in dezelfde periode vorig jaar werden verkocht. De verkopen van alle merken occasions steeg met 5,0%. De populariteit van Franse auto’s groeit dus, hun aandeel in de occasionmarkt steeg van 22,0% in 2015 naar 22,3% dit jaar. Maar Duitsland blijft (nog) de ranglijst aanvoeren als grootste occasionmerk.

Frans 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Populariteit Franse occasion groeiende - Automobielmanagement.nl

Populariteit Franse occasion groeiende

Duitsland voert de ranglijst aan als grootste occasionmerk, maar de Franse ster is rijzende. Over de eerste vijf maanden van dit jaar werden er 6,2% meer van verkocht ten opzichte van een jaar eerder, meldt VWE.

Franse occasions worden in het algemeen ook snel verkocht. Met gemiddeld 58 dagen staat een Peugeot zelfs het kortste van alle grote merken te koop bij een autobedrijf. Renault zit met gemiddeld 69 dagen ook nog onder het marktgemiddelde in 2016 van 71 dagen. Citroëns staan met gemiddeld 73 dagen wat langer te koop. Wel zijn er op modelniveau grote verschillen; de Citroën C4 Cactus hoort bijvoorbeeld momenteel bij de snelst verkochte auto’s op de markt (met gemiddeld 39 dagen). De Peugeot 108 zit daar nog een dag onder.

Renault Captur

De Top-10 van meest verkochte modellen bestaat vrijwel geheel uit compactere auto’s uit de A-, B- en C-segmenten. Jarenlang werden Franse MPV’s veel verkocht, echter de populariteit van dit segment loopt terug. Wel verkopen ook de Franse merken steeds meer SUV’s en crossovers. Werden er in de eerste vijf maanden van 2015 nog 1.300 van dergelijke Franse occasions verkocht, dit jaar waren dat er al ruim 3.000, een groei van maar liefst 132%. Het populairste model in dit segment is de Renault Captur.

In aantallen wordt de Peugeot 206 het meest verhandeld in de occasionmarkt. Opvallend, omdat dit model al jaren niet meer nieuw geleverd wordt. Op nummer twee staat de Renault Clio die daarmee de Mégane van zijn plek stoot. Er werden ook veel meer Peugeot 308’s verkocht. Verkopen van de Peugeot 107 en Renaults Scénic en Twingo daalden juist.
 

In de eerste vijf maanden van dit jaar verkochten autobedrijven 106.753 occasions van Franse merken aan consumenten. Dat zijn er 6,2% meer dan de 100.516 occasions die in dezelfde periode vorig jaar werden verkocht. De verkopen van alle merken occasions steeg met 5,0%. De populariteit van Franse auto’s groeit dus, hun aandeel in de occasionmarkt steeg van 22,0% in 2015 naar 22,3% dit jaar. Maar Duitsland blijft (nog) de ranglijst aanvoeren als grootste occasionmerk.

Frans 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding