Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De Nederlandse autobedrijven verkochten daarmee in de eerste tien maanden van dit jaar inmiddels 949.095 occasions aan eindgebruikers, in 2015 waren dat er in dezelfde periode 907.224 stuks waarmee de cumulatieve jaartoename nog steeds op 4,6 procent staat.

Particulieren onder elkaar (C2C) verkochten vorige maand 58.024 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat nog 58.046 stuks, een vrijwel gelijk resultaat dus. De cumulatieve toename voor C2C na tien maanden is nu 2,1 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 64.060 gebruikte auto’s tegenover 65.196 stuks in oktober 2015, een daling van 1,7 procent voor de maand, tegenover een cumulatieve plus dit jaar van 6,0 procent.   

Prijsdaling

Na vier maanden van klimmende prijzen staat de prijsindex van Autodata begin november weer ietsje lager dan een maand tevoren. Maar vergeleken met november 2015 zijn occasions nu gemiddeld nog steeds 1,1 procent duurder. De algemene prijsindex staat nu op 100,04 punten. Naar bouwjaarcategorie bezien staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (108,4 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een index van 95,8 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) hebben de afgelopen jaren aanvankelijk veel aan waarde verloren maar zijn vanaf begin 2015 bezig aan een inhaalslag; hun index staat nu op 103,0 punten.