Autokoper is niet erg merkvast

Wie een nieuwe of gebruikte auto koopt, kijkt meestal wel naar een zelfde soort auto als de huidige maar zoekt niet persé ook naar hetzelfde merk. Zo’n 60 procent van alle kopers denken over en kijken ook vaak naar een ander merk voordat ze een beslissing nemen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Britse autoblad AutoTrader. Meer dan driekwart van de eigenaren van een tweedehands of nieuwe auto zoeken gericht naar net zo’n auto als waar ze al in rijden. Slechts één op de vijf Britse bezitters van een occasion beslist uiteindelijk om een nieuwe auto te kopen maar vaak is dat dan niet hetzelfde merk. De rest blijft ook als ‘vervolg auto’ kiezen voor een occasion.

Koopgewoonten 

Directeur advertenties Chris Ward van AutoTrader: "Mensen houden meestal vast aan bepaalde koopgewoonten maar dat geldt kennelijk niet voor de auto. Dat betekent dat er voor autobedrijven veel kansen zijn om de koopbeslissing al in een vroeg stadium te beïnvloeden. Een gerichte reclamecampagne die met de juiste boodschap de juiste doelgroep bereikt kan veel succes hebben om consumenten er toe te verleiden naar een specifiek merk te gaan kijken."

Autokoper is niet erg merkvast - Automobielmanagement.nl

Autokoper is niet erg merkvast

Wie een nieuwe of gebruikte auto koopt, kijkt meestal wel naar een zelfde soort auto als de huidige maar zoekt niet persé ook naar hetzelfde merk. Zo’n 60 procent van alle kopers denken over en kijken ook vaak naar een ander merk voordat ze een beslissing nemen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Britse autoblad AutoTrader. Meer dan driekwart van de eigenaren van een tweedehands of nieuwe auto zoeken gericht naar net zo’n auto als waar ze al in rijden. Slechts één op de vijf Britse bezitters van een occasion beslist uiteindelijk om een nieuwe auto te kopen maar vaak is dat dan niet hetzelfde merk. De rest blijft ook als ‘vervolg auto’ kiezen voor een occasion.

Koopgewoonten 

Directeur advertenties Chris Ward van AutoTrader: "Mensen houden meestal vast aan bepaalde koopgewoonten maar dat geldt kennelijk niet voor de auto. Dat betekent dat er voor autobedrijven veel kansen zijn om de koopbeslissing al in een vroeg stadium te beïnvloeden. Een gerichte reclamecampagne die met de juiste boodschap de juiste doelgroep bereikt kan veel succes hebben om consumenten er toe te verleiden naar een specifiek merk te gaan kijken."