De jury hanteerde tien criteria om de winnaar te kiezen. Hiermee is de verkiezing ‘een duidelijke reflectie van waar consumenten naar zoeken en wat ze uiteindelijk kopen’. Om in internettermen te spreken: klikgedrag en koopgedrag vormde het hart van deze criteria om tot de winnaar te komen.

Op modelniveau levert de top-10 dan ook het overduidelijke bewijs voor de meest populaire occasions. Dit zijn de wat kleinere auto’s met een enkele ‘family mover’ ertussen, maar zelfs deze is niet al te groot en kan een caravan trekken.

Volgens autoveiling-experts wordt er op de top10-auto’s het meest geboden door professionele handelaren. Bovendien brengen deze modellen de hoogste bedragen op. De uiteindelijke keuze voor de Suzuki Swift was verder ingegeven door het feit dat het merk en haar vertegenwoordigende importeur in Nederland al sinds jaar en dag een, in de ogen van de buitenwereld, stabiel dealernetwerk heeft. Zeker niet het grootste dealernetwerk in Nederland, maar wel een waar ‘nooit gedoe mee is’.

Wat verder ook meespeelt is dat het merk en de modellen nooit negatief in het nieuws zijn geweest. Het lijkt alsof de consument dat ook is opgevallen, gezien de vertegenwoordiging van Suzuki in de Top-10. De winnaar is een model dat in veel opzichten positief opvalt en de automotive sector niet bezoedelt met zeer controversiële onderwerpen.

Swift