Dit en meer blijkt uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2017, dat werd gepresenteerd tijdens het AM Driving Business Remarketing event op 28 juni. Het inmiddels zesde NOO is het resultaat van de samenwerking tussen AM en VWE. Het is een onderzoek dat steeds belangrijker wordt omdat de handel in occasions een essentieel onderdeel van de autobranche is. Bovendien, de invloed die occasions hebben op de aftermarket is wellicht nog belangrijker gezien de waarde die ze hebben voor het rendement van de autobranche.

De belangrijkste bevindingen van het NOO worden samengevat in 5 hoofdconclusies. Hieronder vindt u een beknopte versie van de hoofdconclusies 1 en 2.

Vraag verschuift van nieuw naar gebruikt
De occasionmarkt groeide sterk in 2016. Autobedrijven verkochten 4,5% meer gebruikte personenauto’s aan consumenten. Daarmee zet de groei van 2015 zich voort. In totaal kochten consumenten ruim 1,8 miljoen gebruikte personenauto’s, 3,6% meer dan in 2015. Redenen voor deze groei zijn de aantrekkende economie en een verschuivende vraag bij consumenten naar occasions in plaats van nieuwe auto’s.

De sterkste groei was er in de leeftijdsgroep 20 tot 25 jaar (+27%), maar er werden ook veel meer auto’s van 15 tot 20 jaar verkocht. Deze ‘youngtimers’ zijn in trek onder zelfstandigen vanwege de gunstige bijtelling. Er was vooral veel groei in het C-segment en bij SUV’s, met name de midi-SUV’s (+30,3%).

De populariteit van Volkswagen is ondanks schandalen in 2016 verder gestegen. Er werden ook 12,7% meer Peugeots verkocht, waardoor het merk de tweede plaats veroverde op Opel. Ook Toyota, Volvo, Kia en Skoda groeiden sterk. Fiat, Alfa Romeo en Suzuki daalden. Het C-segment is qua omzet het belangrijkste, en ook het segment waarvan de waarde het meeste steeg in 2016.

Kortere statijden ondanks grotere voorraden
De occasionvoorraden bij autobedrijven nemen sinds 2013 toe. In 2016 was die toename met 8,6% sterker dan in voorgaande jaren. Deels komt dit doordat eind 2015 veel nieuwe 14%-auto’s zijn geregistreerd en op voorraad gezet.

Opvallend is dat tegelijk met de groeiende voorraden de statijden afnemen. De gemiddelde statijd liep in 2016 terug van 74,4 naar 72,8 dagen. Door de populariteit van kleine auto’s kennen de A- en B-segmenten de kortste statijden. Ook MPV’s en SUV’s werden in 2016 sneller verkocht. De statijd van diesels nam licht toe, maar ligt opvallend genoeg nog steeds lager dan van benzineauto’s. De gemiddelde statijd van een hybride ligt hoger, en nam vorig jaar verder toe. Daarentegen worden EV’s juist het snelste verkocht, gevolgd door CNG-auto’s. Naar deze alternatieve brandstoffen lijkt dus ook op de occasionmarkt wel vraag te bestaan.

Al sinds 2014 worden Peugeots gemiddeld het snelst verkocht, en die statijd is in 2016 met nog eens drie dagen verminderd. Ook bij Opel en Renault liep het aantal stadagen terug, waardoor beide dichtbij VW en Ford komen. Lexus behaalde, geholpen door een veranderende modelmix, na Peugeot de kortste statijd. Op modelniveau werd de Opel Karl het snelste verkocht.

Download ook de digitale versie van het Nationaal Occasion Onderzoek 2017.

Onderstaand vindt u de infographic die bij het onderzoek hoort.

 Nationaal Occasion Onderzoek 2017 Infographic.

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding