Toenemende vraag stuwt vraagprijs auto’s op Marktplaats omhoog

Gedurende het afgelopen jaar stegen de vraagprijzen op het handelsplatform flink. Zo was de vraagprijs van nieuwe modellen in het laatste kwartaal maar liefst 30% hoger ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017.

Gemiddeld vonden er dagelijks 3,5 miljoen zoekopdrachten rondom auto’s plaats. Er werden in 2017 dagelijks ruim 7.300 occasions geplaatst, waarvan de meerderheid door autobedrijven (85%).  

Vraagprijzen stijgen

De vraagprijs voor occasions was 10.985 euro in het laatste kwartaal van 2017, dit is een stijging van ruim 8% ten opzichte van het eerste kwartaal. De vraagprijs voor nieuwe auto’s steeg nog harder. In het vierde kwartaal van 2017 is de gemiddelde vraagprijs van 35.450 euro ruim 30% hoger dan het eerste kwartaal van 2017. De duurste auto die afgelopen jaar werd aangeboden op Marktplaats was een Lamborghini Aventador, met een prijskaartje van 737.742 euro.  

Populairste merken

De top drie van meest populairste automerken bestaat uit Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen. Opvallend is dat Mercedes-Benz vanaf januari tot oktober het populairste was, maar in het laatste kwartaal werd ingehaald door Volkswagen. 

Innovaties Marktplaats

Marktplaats introduceerde de nieuwe advertentievormen, waardoor autobedrijven meer mogelijkheden hebben gekregen om hun bedrijf te presenteren op de handelswebsite. Daarnaast kunnen consumenten nu in één oogopslag vertrouwen gevende highlights over de auto zien, mbt het type garantie, onderhoud of bijvoorbeeld eerdere eigenaren. Daarnaast maakte Marktplaats een directe koppeling met leadmanagementsystemen LEF en Automanager, om het opvolgen van leads te vergemakkelijken. Deze product updates hebben in combinatie met een aantrekkende economie tot ‘een zeer succesvol jaar geleidt voor Marktplaats automotive’ zo laat het bedrijf in een persbericht weten.  

Aanbod elektrische auto’s  

Gedurende 2017 bleek al dat het aanbod elektrische en hybride auto’s op Marktplaats niet zo groot was als een jaar eerder. Ook de totaalcijfers van 2017 tonen dat het aantal advertenties met elektrische of hybride auto’s aanzienlijk lager lag dan in 2016 (daling van 27%). Dit is opvallend, aangezien er vorig jaar juist een sterke toename van 50 procent te zien was. Een mogelijke verklaring hiervoor is de minder aantrekkelijke fiscale regelgeving waardoor er minder auto’s op de markt zijn gekomen. 

Top 3 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toenemende vraag stuwt vraagprijs auto’s op Marktplaats omhoog - Automobielmanagement.nl

Toenemende vraag stuwt vraagprijs auto’s op Marktplaats omhoog

Gedurende het afgelopen jaar stegen de vraagprijzen op het handelsplatform flink. Zo was de vraagprijs van nieuwe modellen in het laatste kwartaal maar liefst 30% hoger ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017.

Gemiddeld vonden er dagelijks 3,5 miljoen zoekopdrachten rondom auto’s plaats. Er werden in 2017 dagelijks ruim 7.300 occasions geplaatst, waarvan de meerderheid door autobedrijven (85%).  

Vraagprijzen stijgen

De vraagprijs voor occasions was 10.985 euro in het laatste kwartaal van 2017, dit is een stijging van ruim 8% ten opzichte van het eerste kwartaal. De vraagprijs voor nieuwe auto’s steeg nog harder. In het vierde kwartaal van 2017 is de gemiddelde vraagprijs van 35.450 euro ruim 30% hoger dan het eerste kwartaal van 2017. De duurste auto die afgelopen jaar werd aangeboden op Marktplaats was een Lamborghini Aventador, met een prijskaartje van 737.742 euro.  

Populairste merken

De top drie van meest populairste automerken bestaat uit Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen. Opvallend is dat Mercedes-Benz vanaf januari tot oktober het populairste was, maar in het laatste kwartaal werd ingehaald door Volkswagen. 

Innovaties Marktplaats

Marktplaats introduceerde de nieuwe advertentievormen, waardoor autobedrijven meer mogelijkheden hebben gekregen om hun bedrijf te presenteren op de handelswebsite. Daarnaast kunnen consumenten nu in één oogopslag vertrouwen gevende highlights over de auto zien, mbt het type garantie, onderhoud of bijvoorbeeld eerdere eigenaren. Daarnaast maakte Marktplaats een directe koppeling met leadmanagementsystemen LEF en Automanager, om het opvolgen van leads te vergemakkelijken. Deze product updates hebben in combinatie met een aantrekkende economie tot ‘een zeer succesvol jaar geleidt voor Marktplaats automotive’ zo laat het bedrijf in een persbericht weten.  

Aanbod elektrische auto’s  

Gedurende 2017 bleek al dat het aanbod elektrische en hybride auto’s op Marktplaats niet zo groot was als een jaar eerder. Ook de totaalcijfers van 2017 tonen dat het aantal advertenties met elektrische of hybride auto’s aanzienlijk lager lag dan in 2016 (daling van 27%). Dit is opvallend, aangezien er vorig jaar juist een sterke toename van 50 procent te zien was. Een mogelijke verklaring hiervoor is de minder aantrekkelijke fiscale regelgeving waardoor er minder auto’s op de markt zijn gekomen. 

Top 3 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding