Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
De gezamenlijke autobedrijven verkochten in februari 91.800 occasions aan eindgebruikers, een toename van 2,6 procent ten opzichte van februari 2017 toen het om 89.443 stuks ging. Na twee maanden staat de teller dit jaar op 191.873 stuks tegenover 182.592 stuks in de eerste twee maanden van 2017, een toename van 5,1 procent.

Particulieren (C2C) verkochten in februari 53.640 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat in dezelfde maand nog 55.466 stuks, een afname van 3,3 procent. De eerste twee maanden opgeteld leveren een totaal op van 116.684 stuks, tegenover 115.937 stuks in januari plus februari vorig jaar, een toename van 0,6 procent.

De professionele handel (B2B) verkocht in februari onderling 64.146 gebruikte auto’s tegenover 63.646 stuks een jaar tevoren in dezelfde maand, een toename van 0,8 procent. Twee beginmaanden tezamen leveren 133.785 stuks op tegenover 133.274 stuks in 2017, een stijging van 0,4 procent.
De goede verkoop heeft geen al te grote gevolgen voor de prijsvorming. Na een gestage daling tussen november en februari is er begin maart sprake van een stabilisatie. Deze ontwikkeling doet zich vooral voor bij de wat jongere auto’s. De prijzen van oude auto’s (>8 jaar) blijven echter klimmen. Dit blijkt uit de AOX van Autodata. Deze index staat begin maart op 100,23 punten. In oktober vorig jaar werd met 101,50 punten het voorlopig hoogtepunt bereikt.