BCA: “Branche-partijen té makkelijk mee in negatief diesel-sentiment”

Voorlopig zal de personenauto met dieselmotor een belangrijke rol blijven spelen in het Nederlandse wagenpark, ondanks dat de populariteit van de diesel, onder meer door overheidsbeleid afneemt.

Die conclusie trekt een groep experts op het gebied van autolease, remarketing en occasionmanagement tijdens een brainstormsessie over de toekomst van de dieselauto bij BCA in Barneveld.

BCA, de grootste veiling van personen- en bedrijfswagens van Nederland, ziet zichzelf als barometer van de autobranche. Dat was reden voor algemeen directeur Iede Aukema om een brainstormsessie te beleggen met een aantal experts van leasemaatschappijen, dealerholdings, importeurs en occasionexporteurs over de toekomst van de personenauto met dieselmotor. Men kwam tot de volgende inzichten: 

Media

De media heeft de afgelopen weken veel over diesels geschreven. "De berichtgeving, met name in landelijke dagbladen en journaals, is gekleurd en zou nuances kunnen gebruiken. Het sentiment dat de dieselauto mede verantwoordelijk is voor luchtvervuiling in de binnensteden klopt natuurlijk, maar nergens is te lezen dat het aantal écht vervuilende diesels, dat wil zeggen de Euro 4-norm of lager, eigenlijk klein is," concludeert het panel. De experts zien hierin een rol weggelegd voor de brancheverenigingen BOVAG, VNA en RAI Vereniging. "Die gaan ons inziens te makkelijk mee in dat negatieve sentiment, terwijl hun taak zou moeten zijn om dat gekleurde beeld in de media te nuanceren."

Particulier

Opmerkelijk is dat de gebruikte personenauto met dieselmotor op de particuliere markt de afgelopen twee tot drie jaar goed verkocht, waar een lichte afname te bespeuren is bij de verkoop van nieuwe auto’s. "De consument blijft gevoelig voor het effect in zijn portemonnee. We zien dat de restwaarde van een gebruikte diesel ten opzichte van een benzineauto wat gedaald is. Door die lagere aanschafprijs is het bij een lager jaarkilometrage aantrekkelijk diesel te gaan rijden. Hoewel verkopers in de showroom die rekensom vaak niet maken voor hun klanten, weet de consument dat blijkbaar wel en kiest alsnog een gebruikte diesel. Wellicht ook omdat elektrisch rijden slechts voor een hele kleine groep een serieus alternatief is."  

Export

Dat de restwaarde van gebruikte diesels de komende jaren zal dalen, is iets waar de experts het over eens zijn. Met name de export naar de traditionele markten zoals Duitsland en de Oostbloklanden zal afnemen. BCA onderzoekt daarom de mogelijkheden om diesels naar andere landen te exporteren. Iede Aukema: "Elke gebruikte auto zal uiteindelijk verkocht worden, er ontstaat immers vanzelf een balans tussen vraag en aanbod. We willen de restwaarde echter zo hoog mogelijk houden, ook als er in Nederland en de landen direct om ons heen minder vraag naar een bepaald type is. Daarom onderzoeken we als internationale organisatie ook de markten wat verder weg. Blijkt dat daar behoefte is aan een soort auto die we hier vandaan kunnen leveren, dan doen we dat natuurlijk."

Retrofit

Een laatste ontwikkeling waar de branche-experts met grote belangstelling naar kijken, is de mogelijkheid oudere diesels te voorzien van een achteraf ingebouwde uitlaatgasbehandeling. In Duitsland wordt daarmee al geëxperimenteerd en zijn diverse gebruikte auto’s succesvol van zo’n systeem voorzien. Hierdoor valt de auto in een schonere emissieklasse en zijn stadscentra geen gesloten gebied meer. Dat het aantal steden met strenge milieuzones de komende jaren zal toenemen, zien de experts niet als een grote bedreiging. "De infrastructuur maakt het steeds minder aantrekkelijk om met de auto een binnenstad te bezoeken, of het nu een auto op benzine, diesel of een elektrisch exemplaar is. Parkeren buiten de stad en dan met snel en schoon openbaar vervoer naar de plaats van bestemming lijkt de toekomst, al moet er nog wel een slag gemaakt worden qua voorzieningen op dit gebied."

Tot slot zijn de experts het over één ding eens: het bepalen van de restwaarde van een dieselauto is nog nooit zo lastig geweest als nu. "We zijn meer dan ooit onderdeel van een Europese markt, waarbij ontwikkelingen in de landen om ons heen direct invloed hebben op de marktsituatie hier. In dat licht bezien is de invoering van een milieuzone in een provinciestad in Nederland eigenlijk nauwelijks van belang.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BCA: “Branche-partijen té makkelijk mee in negatief diesel-sentiment” - Automobielmanagement.nl

BCA: “Branche-partijen té makkelijk mee in negatief diesel-sentiment”

Voorlopig zal de personenauto met dieselmotor een belangrijke rol blijven spelen in het Nederlandse wagenpark, ondanks dat de populariteit van de diesel, onder meer door overheidsbeleid afneemt.

Die conclusie trekt een groep experts op het gebied van autolease, remarketing en occasionmanagement tijdens een brainstormsessie over de toekomst van de dieselauto bij BCA in Barneveld.

BCA, de grootste veiling van personen- en bedrijfswagens van Nederland, ziet zichzelf als barometer van de autobranche. Dat was reden voor algemeen directeur Iede Aukema om een brainstormsessie te beleggen met een aantal experts van leasemaatschappijen, dealerholdings, importeurs en occasionexporteurs over de toekomst van de personenauto met dieselmotor. Men kwam tot de volgende inzichten: 

Media

De media heeft de afgelopen weken veel over diesels geschreven. "De berichtgeving, met name in landelijke dagbladen en journaals, is gekleurd en zou nuances kunnen gebruiken. Het sentiment dat de dieselauto mede verantwoordelijk is voor luchtvervuiling in de binnensteden klopt natuurlijk, maar nergens is te lezen dat het aantal écht vervuilende diesels, dat wil zeggen de Euro 4-norm of lager, eigenlijk klein is," concludeert het panel. De experts zien hierin een rol weggelegd voor de brancheverenigingen BOVAG, VNA en RAI Vereniging. "Die gaan ons inziens te makkelijk mee in dat negatieve sentiment, terwijl hun taak zou moeten zijn om dat gekleurde beeld in de media te nuanceren."

Particulier

Opmerkelijk is dat de gebruikte personenauto met dieselmotor op de particuliere markt de afgelopen twee tot drie jaar goed verkocht, waar een lichte afname te bespeuren is bij de verkoop van nieuwe auto’s. "De consument blijft gevoelig voor het effect in zijn portemonnee. We zien dat de restwaarde van een gebruikte diesel ten opzichte van een benzineauto wat gedaald is. Door die lagere aanschafprijs is het bij een lager jaarkilometrage aantrekkelijk diesel te gaan rijden. Hoewel verkopers in de showroom die rekensom vaak niet maken voor hun klanten, weet de consument dat blijkbaar wel en kiest alsnog een gebruikte diesel. Wellicht ook omdat elektrisch rijden slechts voor een hele kleine groep een serieus alternatief is."  

Export

Dat de restwaarde van gebruikte diesels de komende jaren zal dalen, is iets waar de experts het over eens zijn. Met name de export naar de traditionele markten zoals Duitsland en de Oostbloklanden zal afnemen. BCA onderzoekt daarom de mogelijkheden om diesels naar andere landen te exporteren. Iede Aukema: "Elke gebruikte auto zal uiteindelijk verkocht worden, er ontstaat immers vanzelf een balans tussen vraag en aanbod. We willen de restwaarde echter zo hoog mogelijk houden, ook als er in Nederland en de landen direct om ons heen minder vraag naar een bepaald type is. Daarom onderzoeken we als internationale organisatie ook de markten wat verder weg. Blijkt dat daar behoefte is aan een soort auto die we hier vandaan kunnen leveren, dan doen we dat natuurlijk."

Retrofit

Een laatste ontwikkeling waar de branche-experts met grote belangstelling naar kijken, is de mogelijkheid oudere diesels te voorzien van een achteraf ingebouwde uitlaatgasbehandeling. In Duitsland wordt daarmee al geëxperimenteerd en zijn diverse gebruikte auto’s succesvol van zo’n systeem voorzien. Hierdoor valt de auto in een schonere emissieklasse en zijn stadscentra geen gesloten gebied meer. Dat het aantal steden met strenge milieuzones de komende jaren zal toenemen, zien de experts niet als een grote bedreiging. "De infrastructuur maakt het steeds minder aantrekkelijk om met de auto een binnenstad te bezoeken, of het nu een auto op benzine, diesel of een elektrisch exemplaar is. Parkeren buiten de stad en dan met snel en schoon openbaar vervoer naar de plaats van bestemming lijkt de toekomst, al moet er nog wel een slag gemaakt worden qua voorzieningen op dit gebied."

Tot slot zijn de experts het over één ding eens: het bepalen van de restwaarde van een dieselauto is nog nooit zo lastig geweest als nu. "We zijn meer dan ooit onderdeel van een Europese markt, waarbij ontwikkelingen in de landen om ons heen direct invloed hebben op de marktsituatie hier. In dat licht bezien is de invoering van een milieuzone in een provinciestad in Nederland eigenlijk nauwelijks van belang.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding