Dit blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Opgeteld over het eerste halfjaar werden 119.153 occasions geïmporteerd; in dezelfde periode in 2017 waren dat 98.282 stuks, een stijging van 21,2 procent. De import naar Nederland van occasions zit sinds 2012 flink in de lift; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 importoccasions. Het eindresultaat voor dit jaar wordt geprognosticeerd op 240 duizend stuks. Brancheorganisaties RAI en Bovag zien in de toenemende occasionimport een belangrijke bedreiging voor de nieuwverkoop in ons land.

De belangstelling voor importauto’s betreft vooral de bekende volumemerken uit Duitsland en Frankrijk plus de veelal Duitse premiummerken. Een op de zes importauto’s is van het merk Volkswagen. Daarna volgen Mercedes-Benz en BMW. Peugeot is het enige merk dat dit jaar minder werd geïmporteerd dan vorig jaar.

Onder de meest gevraagde modellen zijn opvallend veel B-segmentauto’s. Niettemin was in het tweede kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en Renault Captur. Naast de grote vraag naar kleine auto’s neemt ook de import van gebruikte midi-SUV’s sterk toe. Beide modellensoorten zijn ook in de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s sterk in opkomst.