Wel checken consumenten in grote getale de onderhoudshistorie zelf via digitale en onafhankelijk platformen. Zo ziet Carfax in de stijging van het aantal downloads terug dat steeds meer mensen de onderhoudshistorie van een occasion onderzoeken: twee miljoen downloads in twee jaar tijd.
Op de vraag of mensen de door hen beoogde occasion technisch laten keuren voor aanschaf, gaf 61% een bevestigend antwoord.

Sander van Veen, marketing manager bij AutoTrack: "Wij zien een verhoging van het aantal downloads van Carfax rapporten. Zo liet augustus van dit jaar een stijging zien van 4,6% yoy. Dat betekent dat in die maand zo’n 10% van de bezoekers actief de voertuighistorie opvraagt."

Objectieve data onderhoudshistorie

In augustus 2018 zijn 103.000 CARFAX rapporten gedownload via de genoemde occasionwebsite. Carfax rapporten zijn rapporten met informatie over APK-keuringen, kilometerstanden, voorgaande eigenaren en eventuele WOK-status (Wacht Op Keuren) van occasions. Dit doet men door wereldwijd de gegevens te verzamelen uit verschillende informatiebronnen, zodat per auto een integrale informatie-set ontstaat.

Rick Zielman, regional manager bij Carfax Benelux: "In de twee jaar dat we actief zijn in Nederland zijn er twee miljoen rapporten bekeken die exclusief via AutoTrack beschikbaar zijn. Dit geeft aan dat de consument behoefte heeft aan onafhankelijke informatie over de onderhoudshistorie van een auto.

Mensen komen beter voorbereid bij de dealer

Thomas van der Meer, after sales Manager bij Story Nijmegen BMW: "Wat we zien is dat mensen steeds beter voorbereid bij ons komen. Ze hebben zelf al onderzoek gedaan naar de onderhoudshistorie en gaan vervolgens met ons in gesprek over de verschillende vormen van garantie die wij aanbieden. Wat we hierbij zien is dat met name mensen uit de omgeving onderhandelen over de hoogste garantie standaard en mensen die van verder weg komen onderhandelen over de prijs."