Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Na tien maanden staat de B2C-teller dit jaar nu op 1.035.050 stuks tegenover 947.138 stuks in dezelfde periode van 2017, een toename van 9,3 procent. Volgens dataprovider VWE is één van de redenen dat de B2C-cijfers vanaf maart 2018 zoveel hoger liggen dat door autobedrijven geïmporteerde occasions door RDW nu vaker voorafgaand aan verkoop eerst als bedrijfsvoorraad worden geregistreerd. Hierdoor tellen deze bij verkoop wel als B2C-occasionverkoop mee, terwijl deze verkopen voorheen vaak buiten de B2C-cijfers bleven. Dit zou maandelijks gaan om ruim tien duizend occasions. Hiermee wordt wel een beter beeld van de werkelijke verkopen neergezet, maar vergelijkingen met oudere cijfers gaan dus mank.
Particulieren (C2C) verkochten in oktober 60.699 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat in dezelfde maand nog 57.104 stuks, een afname van 6,3 procent. Over de periode januari tot en met oktober levert dat een C2C-totaal op van 590.728 stuks, tegenover 576.153 stuks in de eerste tien maanden van 2017, een toename van 2,5 procent.
De professionele handel (B2B) verkocht in oktober onderling 71.500 gebruikte auto’s tegenover 68.074 stuks een jaar tevoren in dezelfde maand, een toename van 5,0 procent. De eerste tien maanden leveren een B2B-totaal op van 663.475 occasions, tegenover 655.894 stuks in dezelfde periode van 2017, een toename van 1,2 procent.