Oude Duitse diesels naar Oost- en Midden-Europa

Voor de oude diesels die in Duitsland vanwege allerlei milieu-maatregelen in het gedrang zijn gekomen, staan kopers in Oost- en Midden-Europese landen nog altijd in de rij.

Zo meldt de grote handelaar in tweedehands wagens AAA Auto dat bijvoorbeeld in de Tsjechische Republiek twee-op-de-drie verkochte occasions uit het buitenland komen waarbij 60 procent daarvan een dieselauto uit Duitsland is. “We kunnen eigenlijk wel van een invasie spreken,” zegt een woordvoerder van de bond van occasion-handelaren in dat land. “De importeurs rijden naar Duitsland en profiteren daar van het feit dat de Duitse dieselrijder steeds meer onzeker wordt.”

Verder werden in Roemenië, één van de snelst groeiende automarkten in Europa, vorig jaar 31.000 meer tweedehands diesels ingevoerd dan in 2017. Mede door de toestroom van die oude wagens zijn auto’s in dat land gemiddeld 16 jaar oud. Aan Duitse kant meldt de helft van de handelaren dat ze voortdurend rechtstreeks door collega’s uit Oost- of Midden-Europese landen worden benaderd. “Daar heb je nog helemaal geen milieuzones dus dat levert geen problemen op,” voegt één van hen er aan toe.

Oude Duitse diesels naar Oost- en Midden-Europa - Automobielmanagement.nl

Oude Duitse diesels naar Oost- en Midden-Europa

Voor de oude diesels die in Duitsland vanwege allerlei milieu-maatregelen in het gedrang zijn gekomen, staan kopers in Oost- en Midden-Europese landen nog altijd in de rij.

Zo meldt de grote handelaar in tweedehands wagens AAA Auto dat bijvoorbeeld in de Tsjechische Republiek twee-op-de-drie verkochte occasions uit het buitenland komen waarbij 60 procent daarvan een dieselauto uit Duitsland is. “We kunnen eigenlijk wel van een invasie spreken,” zegt een woordvoerder van de bond van occasion-handelaren in dat land. “De importeurs rijden naar Duitsland en profiteren daar van het feit dat de Duitse dieselrijder steeds meer onzeker wordt.”

Verder werden in Roemenië, één van de snelst groeiende automarkten in Europa, vorig jaar 31.000 meer tweedehands diesels ingevoerd dan in 2017. Mede door de toestroom van die oude wagens zijn auto’s in dat land gemiddeld 16 jaar oud. Aan Duitse kant meldt de helft van de handelaren dat ze voortdurend rechtstreeks door collega’s uit Oost- of Midden-Europese landen worden benaderd. “Daar heb je nog helemaal geen milieuzones dus dat levert geen problemen op,” voegt één van hen er aan toe.