Hierbij schakelen zij wel vaker hulp in dan voorgaande generaties. Maar liefst 3 van de 4 millennials neemt iemand mee voor een testritje, bij babyboomers is dit nog niet eens de helft. Ook zijn millennials minder geneigd te onderhandelen over de aankoopprijs. Vergeleken met oudere generaties betaalt de millennial veel vaker meer dan hij of zij vooraf van plan was. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Gaspedaal.nl onder 2.000 autorijdende Nederlanders.

Minder onderhandelen en vaker over budget

1 op de 5 Nederlanders betaalt meer voor de aanschaf van een occasion dan hij of zij van te voren van plan was. Toch blijft bijna een derde van de Nederlanders wel binnen het budget. Millennials zijn koploper als het gaat om meer geld uitgeven dan initieel voorgenomen (24%). Het is bovendien de generatie die het minst vertrouwd op de eigen vaardigheid om af te dingen. Slechts 29 procent denkt hier goed in te zijn. Anders dan andere generaties geven millennials aan überhaupt niet meer te onderhandelen over de prijs van een occassion (9%). Babyboomers hebben een stuk meer vertrouwen in zichzelf. De helft van deze generatie denkt prima te kunnen onderhandelen over de prijs van een occasion. Dit lijkt terecht: in veruit de meeste gevallen blijven zij binnen hun budget.

Autokennis komt met de jaren

Jongere generaties lijken een stuk minder zeker van hun autokennis dan oudere. Gemiddeld neemt 58 procent van Nederland iemand mee om naar een auto te gaan kijken. Bij millennials ligt dit met 72 procent beduidend hoger: generatie X neemt in 54 procent van de gevallen hulp mee, babyboomers gaan meestal alleen op pad. Opvallend is ook het grote verschil tussen de seksen: vrouwen schakelen veel vaker de hulptroepen in (71%) dan mannen (46%).

Particuliere verkoper in opkomst

Verreweg de meeste occasions worden nog altijd gekocht via de dealer. Bijna de helft van de occasions is gekocht bij een merkdealer en dertig procent bij een niet-dealer. Millennials zijn met 19 procent het meest geneigd om hun volgende occasion bij een particulier aan te schaffen. Dat ligt aanzienlijk hoger dan bij generatie X (5%) en de babyboomers (2%). Landelijk ligt dit gemiddelde op 7 procent. Er lijkt dus een verschuiving plaats te vinden: in plaats van de dealer richt de (jonge) Nederlander zich steeds vaker op een particuliere verkoper voor de aanschaf van zijn of haar occasion.