Sterke groei export gebruikte plug-in hybrides

De export van gebruikte plug-in hybrides is dit jaar sterk gestegen. In de eerste twee maanden van het jaar zijn er al 1.875 plug-in hybrides geëxporteerd, een groei van 235% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Sterke groei export gebruikte plug-in hybrides

Dat meldt dataleverancier VWE in een persbericht. Gestimuleerd door een lage bijtelling en andere fiscale voordelen, is de nieuw verkoop van plug-in hybrides in 2013 enorm gestegen. In dat jaar verviervoudigden de verkopen naar ruim 20.000 nieuwe auto’s, waarbij vooral de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zeer gewild waren. In 2015 stegen de verkopen verder naar ruim 40.000 nieuwe plug-in hybrides, onder meer geholpen door de introductie van nieuwe modellen als de VW Golf GTE. De bijtellingsvoordelen op zo’n auto gelden echter maar 5 jaar, en komen dus ten einde voor grote hoeveelheden auto’s in ons wagenpark.

Nederlandse kopers of export

Een deel van de gebruikte plug-ins wordt als occasion in ons eigen land verkocht, een deel gaat naar het buitenland. Begin 2018 vond 70% van de verkochte occasions een nieuwe eigenaar binnen Nederland. Aangezien er met de meeste plug-ins toen nog een tijd lang van bijtellingsvoordeel kon worden geprofiteerd, zijn ook veel van dergelijke occasions zakelijk ingezet. Inmiddels zijn er veel auto’s waarop het bijtellingsvoordeel afgelopen is, waardoor ze voor de zakelijke markt minder interessant zijn. Daar komt bij dat er nu grote aantallen vergelijkbare auto’s tegelijk op de occasionmarkt komen, waardoor het aanbod erg groot zou worden in vergelijking tot de vraag. Daarom worden er steeds meer plug-in hybrides geëxporteerd.

In de eerste maanden van dit jaar werd al 46% van de plug-ins geëxporteerd en ging 54% naar Nederlandse eindgebruikers. Er blijkt ook onder particulieren best vraag naar deze auto’s. Van de plug-ins ouder dan 5 jaar die op de binnenlandse occasionmarkt wordt verkocht gaat 88% naar particuliere kopers. De Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zijn bij hen favoriet.

Vijf keer zoveel Outlanders en V60’s

Het aantal geëxporteerde Mitsubishi Outlanders is dit jaar vervijfvoudigd. Er gingen alleen al in de eerste twee maanden van het jaar 893 plug-ins van dit model naar het buitenland. Daarmee is de Mitsubishi Outlander zelfs in de top 3 van alle geëxporteerde auto’s terecht gekomen, voor traditioneel populaire exportauto’s als de VW Passat variant. Bijna de helft van de dit jaar geëxporteerde plug-in hybrides is een Outlander. Ook export van de Volvo V60 plug-in vervijfvoudigde. Export van de al langer op de markt zijnde Opel Ampera nam daarmee vergeleken licht toe, waardoor dit model niet meer bovenaan staat zoals in 2018.

België grootste markt geworden

De export van gebruikte plug-ins naar België steeg sterk dit jaar, waardoor dit de grootste exportmarkt werd. Vorig jaar was Hongarije dat nog, een land waar aantrekkelijke fiscale regelingen zijn voor plug-in hybrides. Opvallend is dat er in verhouding ook veel auto’s naar Finland en Portugal gaan.

2019 en verder

Komende jaren zullen er veel gebruikte plug-in hybrides op de markt komen. Het is daarom belangrijk te weten waar afzetmogelijkheden voor deze auto’s zijn. Eén van deze mogelijkheden is het vernieuwde Automotive Trade Center, een transparant online veil- en handelsplatform met full-service ondersteuning bij het complete (internationale) aan- en verkoopproces. Later dit jaar verschijnt het Nationaal Occasion Onderzoek 2018 met meer cijfers over de PHEV-occasionverkopen in dat jaar, en verwachtingen voor komende periode.

Reacties

De export van PHEV’s met 5 jaar ervaring is meer dan verdubbeld. De zakelijke rijder heeft volop geprofiteerd van alle subsidies. Als de regering nu even wil opletten: Nederland subsidieert zeker voor 5 miljard aan schone lucht naar Scandinavie en Belgie en wij krijgen daar dus niets voor terug. Is dat nou handig zaken doen…

Geplaatst door: Albert Bos op

[…] Bijkomend voordeel van de subsidie op gebruikte EV’s is dat de ex-leaseauto’s niet meteen naar het buitenland verdwijnen en daarmee ook het CO2-voordeel, zo is de verwachting. Dit gebeurde in het verleden onder andere met de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 Twin Engine. […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Subsidie moet particuliere EV-koper over de streep trekken op
Sterke groei export gebruikte plug-in hybrides - Automobielmanagement.nl

Sterke groei export gebruikte plug-in hybrides

De export van gebruikte plug-in hybrides is dit jaar sterk gestegen. In de eerste twee maanden van het jaar zijn er al 1.875 plug-in hybrides geëxporteerd, een groei van 235% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Sterke groei export gebruikte plug-in hybrides

Dat meldt dataleverancier VWE in een persbericht. Gestimuleerd door een lage bijtelling en andere fiscale voordelen, is de nieuw verkoop van plug-in hybrides in 2013 enorm gestegen. In dat jaar verviervoudigden de verkopen naar ruim 20.000 nieuwe auto’s, waarbij vooral de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zeer gewild waren. In 2015 stegen de verkopen verder naar ruim 40.000 nieuwe plug-in hybrides, onder meer geholpen door de introductie van nieuwe modellen als de VW Golf GTE. De bijtellingsvoordelen op zo’n auto gelden echter maar 5 jaar, en komen dus ten einde voor grote hoeveelheden auto’s in ons wagenpark.

Nederlandse kopers of export

Een deel van de gebruikte plug-ins wordt als occasion in ons eigen land verkocht, een deel gaat naar het buitenland. Begin 2018 vond 70% van de verkochte occasions een nieuwe eigenaar binnen Nederland. Aangezien er met de meeste plug-ins toen nog een tijd lang van bijtellingsvoordeel kon worden geprofiteerd, zijn ook veel van dergelijke occasions zakelijk ingezet. Inmiddels zijn er veel auto’s waarop het bijtellingsvoordeel afgelopen is, waardoor ze voor de zakelijke markt minder interessant zijn. Daar komt bij dat er nu grote aantallen vergelijkbare auto’s tegelijk op de occasionmarkt komen, waardoor het aanbod erg groot zou worden in vergelijking tot de vraag. Daarom worden er steeds meer plug-in hybrides geëxporteerd.

In de eerste maanden van dit jaar werd al 46% van de plug-ins geëxporteerd en ging 54% naar Nederlandse eindgebruikers. Er blijkt ook onder particulieren best vraag naar deze auto’s. Van de plug-ins ouder dan 5 jaar die op de binnenlandse occasionmarkt wordt verkocht gaat 88% naar particuliere kopers. De Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zijn bij hen favoriet.

Vijf keer zoveel Outlanders en V60’s

Het aantal geëxporteerde Mitsubishi Outlanders is dit jaar vervijfvoudigd. Er gingen alleen al in de eerste twee maanden van het jaar 893 plug-ins van dit model naar het buitenland. Daarmee is de Mitsubishi Outlander zelfs in de top 3 van alle geëxporteerde auto’s terecht gekomen, voor traditioneel populaire exportauto’s als de VW Passat variant. Bijna de helft van de dit jaar geëxporteerde plug-in hybrides is een Outlander. Ook export van de Volvo V60 plug-in vervijfvoudigde. Export van de al langer op de markt zijnde Opel Ampera nam daarmee vergeleken licht toe, waardoor dit model niet meer bovenaan staat zoals in 2018.

België grootste markt geworden

De export van gebruikte plug-ins naar België steeg sterk dit jaar, waardoor dit de grootste exportmarkt werd. Vorig jaar was Hongarije dat nog, een land waar aantrekkelijke fiscale regelingen zijn voor plug-in hybrides. Opvallend is dat er in verhouding ook veel auto’s naar Finland en Portugal gaan.

2019 en verder

Komende jaren zullen er veel gebruikte plug-in hybrides op de markt komen. Het is daarom belangrijk te weten waar afzetmogelijkheden voor deze auto’s zijn. Eén van deze mogelijkheden is het vernieuwde Automotive Trade Center, een transparant online veil- en handelsplatform met full-service ondersteuning bij het complete (internationale) aan- en verkoopproces. Later dit jaar verschijnt het Nationaal Occasion Onderzoek 2018 met meer cijfers over de PHEV-occasionverkopen in dat jaar, en verwachtingen voor komende periode.

Reacties

De export van PHEV’s met 5 jaar ervaring is meer dan verdubbeld. De zakelijke rijder heeft volop geprofiteerd van alle subsidies. Als de regering nu even wil opletten: Nederland subsidieert zeker voor 5 miljard aan schone lucht naar Scandinavie en Belgie en wij krijgen daar dus niets voor terug. Is dat nou handig zaken doen…

Geplaatst door: Albert Bos op

[…] Bijkomend voordeel van de subsidie op gebruikte EV’s is dat de ex-leaseauto’s niet meteen naar het buitenland verdwijnen en daarmee ook het CO2-voordeel, zo is de verwachting. Dit gebeurde in het verleden onder andere met de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 Twin Engine. […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Subsidie moet particuliere EV-koper over de streep trekken op