Nadat in 2018 de export van personenauto-occasions weer eens met dubbele cijfers toenam heeft die opgaande lijn zich in het eerste kwartaal van dit jaar verder voortgezet. Dit is verrassend aangezien er al jaren sprake is van een gestage daling van de occasionexport. In Q1 vertrokken niettemin 76.033 Nederlandse occasions naar het buitenland tegenover 61.339 stuks in Q1-2018 – een stijging van 24 procent. Daarmee lijkt nu een definitief einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over de grens. In 2018 trad met ruim 264 duizend stuks het herstel in. Naar verwachting zal dit jaar eindigen rond de 320 duizend occasionexporten; dicht tegen de recordhoogte van 2012 dus.

Onder de meest gewilde exportmodellen relatief veel stationwagens en plug-in’s. De Volkswagen Golf was niettemin het populairste exportmodel, gevolgd door de Opel Astra en Mitsubishi Outlander.

Import over hoogtepunt heen

In het eerste kwartaal van dit jaar is de import van personenauto-occasions met 15,2 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. In volume: afgelopen kwartaal kwamen 53.943 importauto’s ons land binnen tegenover 63.644 stuks in Q1-2017. De import naar Nederland van occasions zit beleeft vanaf 2012 een sterke toename; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 importoccasions. Vorig jaar werd een recordaantal van 226.717 bereikt. Dat aantal zit er dit jaar niet in; Aumacon gaat uit van een jaartotaal van 215 duizend importen. De ‘handelsbalans’ met het buitenland vertoont aldus een overschot van ruim 100 duizend occasions.

Onder de meest gevraagde modellen zijn opvallend veel B-segmentauto’s. Maar ook hier is in het eerste kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en Renault Captur.