In Engeland wordt een diesel-occasion verkocht in gemiddeld 45 dagen terwijl een benzine-auto 49 dagen bij een handelaar of op een website staat. Derren Martin van marktonderzoek Cap HPI: “Ondanks de voortdurende negatieve publiciteit rond dieselmotoren en de duidelijke daling van de verkopen van nieuwe diesels vallen ze bij de koper van tweedehands auto’s nog altijd in de smaak vanwege de lage verbruikskosten en de rijdynamiek. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de populariteit ook iets te maken heeft met de lagere prijzen voor gebruikte diesels. Die daling was afgelopen groter dan bij benzine-auto’s, hoewel het prijsverschil niet dramatisch is. Aan de andere kant zal het aanbod de komende tijd langzaam opdrogen doordat er minder nieuwe diesels verkocht worden.’’ Cap HPI signaleert verder dat hybride auto’s het meest waardevast zijn en ook meer in trek raken omdat het aanbod daarvan juist groter aan het worden is.

Ook in Frankrijk houden tweedehands diesel hun waarde, hoewel het verschil met benzinemodellen soms wel kleiner wordt. Onderzoeker Argus berekent dat dat verschil bij kleine stadsauto’s zoals de Renault Clio nu ligt op 446 euro terwijl dat twee jaar geleden nog bijna het dubbele was. Het bureau tekent daarbij aan dat de ‘ontdieseling’ in dat segment in Frankrijk al tijden aan de gang is waardoor nu nog maar 19 procent van de nieuwe ‘citadines’ met een dieselmotor is uitgerust. Bij SUV’s als de Peugeot 5008 of de Nissan Qashqai is een tweedehands diesel gemiddeld 1.119 euro duurder dan een soortgelijke benzinewagen, een verschil dat juist wat hoger ligt dan in 2017.