Dat meldt VWE Automotive. Na jaren van sterk groeiende occasionimport, is de import dit jaar licht aan het afnemen. De totale import daalde van 157.694 occasions van januari tot en met augustus 2018 naar 142.020 in dezelfde periode van dit jaar. Dat is een daling van bijna 16.000 auto’s ofwel 9,9%. 

Bij de import valt op dat het aantal benzineauto’s redelijk op peil blijft. De import hiervan nam slechts 1,9% af, naar 113.580 occasions. De grote terugval zit bij diesels; daarvan zijn er in de eerste 8 maanden van dit jaar nog maar 21.029 geïmporteerd, 40,1% minder dan vorig jaar. In 2018 steeg de import van gebruikte diesels nog licht. Oorzaak van deze kentering is vooral dat diesels minder in trek zijn bij occasionkopers.

Grote dieselauto’s

Van alle dit jaar geïmporteerde occasions is 15% een diesel. In 2018 lag dat nog op 22%. Traditioneel waren dieselmotoren al minder populair voor kleine auto’s, die populariteit loopt nog verder terug. Bij mini-SUV’s, zoals de Renault Captur, halveerde het dieselaandeel van 6,4% naar 2,6%. Van de grotere diesels daalden importaantallen dit jaar ook, maar was de teruggang verhoudingsgewijs minder groot.

In onderstaand overzicht van meest geïmporteerde dieseloccasions komen dan ook veel grotere auto’s voor, veelal van Duitse merken. Juist bij grotere auto’s blijft de voorkeur van een groep kopers uitgaan naar een diesel, onder meer doordat brandstofkosten voor benzine uitvoeringen van grote auto’s hoog liggen.

Er werden dit jaar 57% minder gebruikte Volvo V60 diesels geïmporteerd. Bij de Volvo XC60 nam het aandeel diesels binnen de occasionimport in een jaar af van 82% naar 56%. Daarentegen hebben ook dit jaar vrijwel alle geïmporteerde Audi’s Q7 en Q8 een dieselmotor. 

Groeiende export

Tegenover de afnemende import staat een toenemende export van occasions. In de periode van januari tot en met augustus lag de totale export 7,2% boven het niveau van vorig jaar. Bij diesels lag die groei nog wat hoger: 8,5%. Daarmee nam dus ook het aandeel van diesels in de occasionexport toe. Bijna de helft van de export bestaat uit diesels. Met een totaal van 21.968 dieseloccasions, komt de export in de eerste acht maanden van dit jaar op vrijwel hetzelfde aantal uit als de import van dieseloccasions.

Modellen met lage bijtelling

Dat er eenzelfde aantal dieseloccasions wordt geëxporteerd als geïmporteerd geeft ook aan dat er sprake is van mismatch tussen vraag en aanbod. Het aanbod in ons land wordt sterk beïnvloed doordat er een aantal jaar geleden zeer veel 14% bijtellingsdiesels nieuw zijn verkocht. Dat zijn vooral stations van volumemerken uit het C-segment. Veel kopers van occasions uit dat segment willen echter een benzinemotor. En diesels zijn meer in trek voor zware SUV’s en grotere stations van premiummerken.

Deze verschillen zijn ook terug te zien in de top 10 modellen bij import en export.