AutoTrack, Gaspedaal en Autowereld in Automotive Mediaventions

Branded content

Afgelopen zomer zorgde de joint venture tussen AutoTrack (DPG Media) en Gaspedaal (Mediahuis) al voor reuring in de online autowereld. In oktober nam de kersverse joint venture, Automotive Mediaventions, Autowereld over. Volgens Sander van den Hout en Ingrid Spierts zorgt het gezamenlijk optrekken voor een unieke propositie in autoland.

Nog niet eerder werkten twee concurrerende mediabedrijven op deze schaal samen. En dat ‘unieke’ is terug te vinden op de Amsterdamse werkvloer waar alle werknemers van beide bedrijven gezamenlijk werken. Waarbij Ingrid Spierts, head of marketing van Automotive Mediaventions, benadrukt dat het geen samenwerking is om uiteindelijk een van de portals uit de markt te drukken. “Integendeel. AutoTrack en Gaspedaal zijn complementair aan elkaar. Met Autowereld krijgen we bovendien een schat aan autodata binnen. Het is mooi te zien dat we vanuit de verschillende achtergronden tot één goede propositie komen voor de klant: het autobedrijf van klein tot groot.”

Customer journey

Die propositie richting de klant is natuurlijk waar het om draait. En die moet al even uniek zijn als de samenwerking zelf. “Er is geen uitgever in Nederland die de autozoeker al in het begin van zijn of haar customer journey kan oppakken”, zegt algemeen directeur Sander van den Hout. “We kunnen data putten uit een ongelofelijk grote poel mediabedrijven en -merken. Hierdoor kunnen we autobedrijven beter adviseren, fijnmaziger en gebaseerd op data die andere marktpartijen niet hebben.”

Matchen

“We willen het matchen van vraag en aanbod makkelijk maken, voor de autobedrijven maar het begint natuurlijk bij de autokoper. Zo hebben wij verschillende type autozoekers gedefinieerd; van de autozoeker die alles wil uitzoeken, details wil weten en het aanbod wil vergelijken – een consument die heel blij wordt van Gaspedaal, de google van het automotive – tot en met de autozoeker die vooral wil worden geholpen bij zijn zoektocht naar een geschikte auto. Voor hem is AutoTrack de beste match”, aldus Spierts.

Doelgroepen

Die ruimere keuze is er nu ook voor het autobedrijf, van kleine zelfstandige tot dealerholding. Ze kunnen targetten op doelgroepen, bepalen wat in hun regio de beste voorraad is en daarbij kiezen uit verschillende afrekenmodellen, zoals een abonnement of een ‘cost per click’. Van den Hout: “De reacties die we op de joint venture hier krijgen zijn positief. Niet alleen omdat we iedere Nederlander bereiken, alle data van de automarkt in huis hebben maar ook omdat Automotive Mediaventions twee familiebedrijven achter zich heeft staan die in de wedstrijd zitten voor de lange termijn. Daar voelen klanten zich thuis.”

AutoTrack, Gaspedaal en Autowereld in Automotive Mediaventions - Automobielmanagement.nl

AutoTrack, Gaspedaal en Autowereld in Automotive Mediaventions

Branded content

Afgelopen zomer zorgde de joint venture tussen AutoTrack (DPG Media) en Gaspedaal (Mediahuis) al voor reuring in de online autowereld. In oktober nam de kersverse joint venture, Automotive Mediaventions, Autowereld over. Volgens Sander van den Hout en Ingrid Spierts zorgt het gezamenlijk optrekken voor een unieke propositie in autoland.

Nog niet eerder werkten twee concurrerende mediabedrijven op deze schaal samen. En dat ‘unieke’ is terug te vinden op de Amsterdamse werkvloer waar alle werknemers van beide bedrijven gezamenlijk werken. Waarbij Ingrid Spierts, head of marketing van Automotive Mediaventions, benadrukt dat het geen samenwerking is om uiteindelijk een van de portals uit de markt te drukken. “Integendeel. AutoTrack en Gaspedaal zijn complementair aan elkaar. Met Autowereld krijgen we bovendien een schat aan autodata binnen. Het is mooi te zien dat we vanuit de verschillende achtergronden tot één goede propositie komen voor de klant: het autobedrijf van klein tot groot.”

Customer journey

Die propositie richting de klant is natuurlijk waar het om draait. En die moet al even uniek zijn als de samenwerking zelf. “Er is geen uitgever in Nederland die de autozoeker al in het begin van zijn of haar customer journey kan oppakken”, zegt algemeen directeur Sander van den Hout. “We kunnen data putten uit een ongelofelijk grote poel mediabedrijven en -merken. Hierdoor kunnen we autobedrijven beter adviseren, fijnmaziger en gebaseerd op data die andere marktpartijen niet hebben.”

Matchen

“We willen het matchen van vraag en aanbod makkelijk maken, voor de autobedrijven maar het begint natuurlijk bij de autokoper. Zo hebben wij verschillende type autozoekers gedefinieerd; van de autozoeker die alles wil uitzoeken, details wil weten en het aanbod wil vergelijken – een consument die heel blij wordt van Gaspedaal, de google van het automotive – tot en met de autozoeker die vooral wil worden geholpen bij zijn zoektocht naar een geschikte auto. Voor hem is AutoTrack de beste match”, aldus Spierts.

Doelgroepen

Die ruimere keuze is er nu ook voor het autobedrijf, van kleine zelfstandige tot dealerholding. Ze kunnen targetten op doelgroepen, bepalen wat in hun regio de beste voorraad is en daarbij kiezen uit verschillende afrekenmodellen, zoals een abonnement of een ‘cost per click’. Van den Hout: “De reacties die we op de joint venture hier krijgen zijn positief. Niet alleen omdat we iedere Nederlander bereiken, alle data van de automarkt in huis hebben maar ook omdat Automotive Mediaventions twee familiebedrijven achter zich heeft staan die in de wedstrijd zitten voor de lange termijn. Daar voelen klanten zich thuis.”