Tom Corduwener van taxatiesoftwareleverancier XRAY is stellig: “Ik geloof absoluut niet in een 50 procent prijsdaling voor nieuwe auto’s, ook niet in Duitsland. Alle fabrieken liggen stil, er is geen productie en ook geen overschot.” De Bovag-verkoopcijfers laten zien dat er in het eerste kwartaal van dit jaar 103.203 nieuwe auto’s werden verkocht tegenover 115.451 in 2019, een daling van 10,6 procent. Van Mossel CEO Eric Berkhof liet eerder bij de BNR Nationale Autoshow weten dat de terugval in orders voor nieuwe auto’s in de Van Mossel-showrooms nog geen 10 procent bedraagt. In maart werden er in Nederland volgens de Bovag echter 23,4 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd ten opzichte van vorig jaar. Corduwener: “De branche zit in zwaar weer. Maar de financieel gezonde bedrijven overleven deze crisis wel.”

Lichtpuntjes

Op de occasionmarkt zijn er lichtpuntjes. “De tendens was heel negatief maar sinds de Pasen veilen we elke dag weer zo’n 100 tot 150 auto’s. De handel is nu echt veel beter dan drie, vier weken geleden.” Ook wat betreft de prijsontwikkeling is Corduwener een stuk optimistischer dan de Duitse branchespecialisten. “De consumentenprijzen zijn nagenoeg gelijk gebleven, wel is het zo dat de handelsprijzen sinds het begin van de crises inderdaad fors gedaald zijn. Maar ze zijn nu weer aan het stijgen.”

China

Corduwener verwacht een verdere opleving van de occasionmarkt als de coronamaatregelen worden versoepeld. “Mensen willen weer gaan reizen maar ze gaan niet op elkaar gepakt in een vliegtuig zitten. Of in de trein. Ze zoeken het de komende jaren liever dichtbij is mijn verwachting en pakken dan met het gezin de auto, wel zo veilig; verre reizen zijn taboe” Zijn woorden lijken te worden ondersteund door berichten uit China waar in de tweede week van april 14 procent meer auto’s verkocht werden dan in dezelfde periode een jaar geleden. “Hoewel veel mensen nog altijd schoorvoetend hun normale leven oppakken, willen ze wel een auto kopen omdat ze dat veiliger vinden dan reizen met het openbaar vervoer”, zegt een Audi-dealer in Wuhan hierover.

Diesels

Tom Corduwener zou niet verbaasd zijn als de occasionprijzen eerder omhoog gaan dan omlaag als het bovenstaande scenario inderdaad uitkomt. “Het gaat dan natuurlijk wel om bepaalde typen auto’s. Als je kijkt naar ex-lease dieselauto’s met hoge kilometerstanden dan is en blijft dat moeizaam. De export ligt vrijwel stil en alhoewel dat ook weer zal aantrekken hebben we in dit segment nu te maken met een prijsdaling van 10 tot 15 procent. De vraag blijft hoog bij alle andere auto’s die je particulier kan inzetten, denk Golf, Polo, Captur en Qashqai.”

Kopersmarkt

Ook Frank Tanke, country manager in Nederland voor remarketingspecialist Autorola, ziet dat de vraagprijzen voor aangeboden occasions sinds 1 februari vrij stabiel zijn. “Met informatie van portals uit 13 verschillende landen hebben wij, en onze klanten, via INDICATA Market Watch inzicht in de geadverteerde retailprijzen. Daar is de laatste 8 weken een prijsdaling van 2 procent te zien. Bij diesels is dat 6 procent maar nog steeds marginaal.” Het valt allemaal wel mee dus? Nou, dat is slechts een gedeelte van het verhaal. “De handelsprijzen zijn volgens onze data 10 tot 20 procent lager dan 6 weken geleden.” Nu kan je denken dat is positief: lage handelsprijzen, hoge consumentenprijzen. Maar zo werkt het niet volgens Tanke. “Het zijn geadverteerde prijzen, zowel handels- als consumenten. Dat wil niet zeggen dat de auto’s dat bedrag ook opleveren. Consumenten stellen nu hun aankoop uit, auto’s blijven langer staan en dat versterkt de onderhandelingspositie van de autokoper. Hetzelfde geldt voor de handel, het is momenteel een kopersmarkt. Leasemaatschappijen krijgen nog steeds honderden auto’s per dag terug, die moeten ergens heen. En je kan dan wel de levering van nieuwe auto’s uitstellen, dat is slechts een lapmiddel.”

Stadagen van 81 naar 118

Gaat dit leiden tot een prijsdaling? “De prijzen staan al onder druk. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.” Daarbij stipt Tanke een ander fenomeen aan dat de situatie verder verheldert: de stadagen. “Het gaat vaak over de prijs, maar het aantal stadagen is net zo belangrijk. Het gemiddelde aantal verwachte stadagen over de laatste 10 maanden was 81. In de laatste 6 weken is dat toegenomen naar 118 stadagen. Er is dus meer dan een maand aan extra voorraad bij dealers komen te staan. Een stuwmeer aan auto’s dat veel geld kost en tot cashflowproblemen kan leiden. Het kan niet anders dan dat tot prijsdalingen leidt van misschien wel 15 tot 20 procent.”

Wat er werkelijk gaat gebeuren blijft onzeker. De data wijzen op een prijsdaling, maar het sentiment van de autokoper kan de balans anders doen uitslaan. Als die consument, net als in China, uit veiligheidsoverwegingen het OV gaat mijden en liever een auto aanschaft dan zou de occasionhandel een zonnige tijd tegemoet kunnen zien.