VWE: import elektrische occasions meer dan verdubbeld

De import van EV’s is in de eerste negen maanden van 2020 meer dan verdubbeld. Dit past in de algehele trend van een stijgende occasion-import meldt dataspecialist VWE Automotive: in september is er een toename van 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar te zien.

Bij de Nederlandse consument en zakelijk rijder groeit de vraag naar elektrische auto’s. Het aanbod van betaalbare EV’s in ons eigen land is nog beperkt en dat zie je terug in de importcijfers constateert VWE. ‘Met een groei van 105 procent is de import van volledig elektrische auto’s in de eerste negen maanden van 2020 flink gestegen. In totaal werden in deze periode 2.694 EV’s geïmporteerd.’ Er worden dit jaar al zeven keer zoveel gebruikte EV’s geïmporteerd als in 2017. Populairste modellen zijn de Audi e-Tron en de Renault ZOE, gevolgd door de Hyundai Kona, Volkswagen e-Golf en BMW i3.

Beperkt aanbod

De import van occasions stijgt ook op andere fronten door het beperkte aanbod in Nederland laat VWE verder weten. ‘Er worden de laatste jaren steeds minder nieuwe auto’s in eigen land verkocht, waardoor er minder doorstroom is naar de occasionmarkt’. In september zijn er 24.880 occasions uit het buitenland gehaald, een toename van 37 procent ten opzichte van vorig jaar. Oktober laat eenzelfde beeld zien. Door deze stijging is de import terug op het oude niveau. Er zijn dit jaar 164.057 auto’s geïmporteerd, 0,6 procent minder dan in dezelfde periode van 2019.

Diesels

Het aandeel van diesels in de occasionimport nam af van 14,6 procent vorig jaar naar 9,2 procent dit jaar. In aantallen is dit een daling van ruim 9.000 auto’s over de eerste negen maanden van het jaar. Toch worden er nog altijd ruim drie keer zoveel gebruikte diesels geïmporteerd als EV’s en plug-in hybrides bij elkaar opgeteld. Voor particulieren en zakelijk rijders die veel kilometers rijden blijven vooral jonge gebruikte diesels interessant vanwege de lage kosten en grote actieradius.

Compacte SUV’s

Opvallend is tot slot de sterke groei bij de Nissan Qashqai, die nu in de modellen top-3 staat. Ook andere compacte SUV’s worden veel meer naar ons land gehaald, zoals de Toyota RAV4 en diverse Volkswagens (Tiguan, T-Roc, T-Cross). De grotere, traditioneel populaire importauto’s als de BMW 3- en 5-serie en Volvo V70 worden juist minder geïmporteerd.

VWE: import elektrische occasions meer dan verdubbeld - Automobielmanagement.nl

VWE: import elektrische occasions meer dan verdubbeld

De import van EV’s is in de eerste negen maanden van 2020 meer dan verdubbeld. Dit past in de algehele trend van een stijgende occasion-import meldt dataspecialist VWE Automotive: in september is er een toename van 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar te zien.

Bij de Nederlandse consument en zakelijk rijder groeit de vraag naar elektrische auto’s. Het aanbod van betaalbare EV’s in ons eigen land is nog beperkt en dat zie je terug in de importcijfers constateert VWE. ‘Met een groei van 105 procent is de import van volledig elektrische auto’s in de eerste negen maanden van 2020 flink gestegen. In totaal werden in deze periode 2.694 EV’s geïmporteerd.’ Er worden dit jaar al zeven keer zoveel gebruikte EV’s geïmporteerd als in 2017. Populairste modellen zijn de Audi e-Tron en de Renault ZOE, gevolgd door de Hyundai Kona, Volkswagen e-Golf en BMW i3.

Beperkt aanbod

De import van occasions stijgt ook op andere fronten door het beperkte aanbod in Nederland laat VWE verder weten. ‘Er worden de laatste jaren steeds minder nieuwe auto’s in eigen land verkocht, waardoor er minder doorstroom is naar de occasionmarkt’. In september zijn er 24.880 occasions uit het buitenland gehaald, een toename van 37 procent ten opzichte van vorig jaar. Oktober laat eenzelfde beeld zien. Door deze stijging is de import terug op het oude niveau. Er zijn dit jaar 164.057 auto’s geïmporteerd, 0,6 procent minder dan in dezelfde periode van 2019.

Diesels

Het aandeel van diesels in de occasionimport nam af van 14,6 procent vorig jaar naar 9,2 procent dit jaar. In aantallen is dit een daling van ruim 9.000 auto’s over de eerste negen maanden van het jaar. Toch worden er nog altijd ruim drie keer zoveel gebruikte diesels geïmporteerd als EV’s en plug-in hybrides bij elkaar opgeteld. Voor particulieren en zakelijk rijders die veel kilometers rijden blijven vooral jonge gebruikte diesels interessant vanwege de lage kosten en grote actieradius.

Compacte SUV’s

Opvallend is tot slot de sterke groei bij de Nissan Qashqai, die nu in de modellen top-3 staat. Ook andere compacte SUV’s worden veel meer naar ons land gehaald, zoals de Toyota RAV4 en diverse Volkswagens (Tiguan, T-Roc, T-Cross). De grotere, traditioneel populaire importauto’s als de BMW 3- en 5-serie en Volvo V70 worden juist minder geïmporteerd.