Vorig jaar was tot en met november bijna 47 procent van de geëxporteerde auto’s een benzinevariant. Dit jaar is dat 42 procent, wat neerkomt op iets meer dan 105.000 exemplaren. Het aandeel van diesels in de export nam juist toe van ruim 45 procent naar dik 51 procent, tot een totaal van bijna 129.000 stuks. De export van elektrische personenauto’s steeg van 1.281 stuks naar 1.442. Het aandeel EV’s in het totale aantal auto’s dat ons land verlaat bedraagt daarmee minder dan 0,6 procent.

Corona

In maart, april en mei daalde de export als gevolg van internationale coronamaatregelen met gemiddeld bijna 40 procent in vergelijking met dezelfde maanden in 2019. Daarna trok de export gedurende vier maanden weer enigszins aan, maar in oktober en november waren de gevolgen van de tweede coronagolf duidelijk zichtbaar. In oktober werden er 11 procent minder auto’s geëxporteerd dan in oktober vorig jaar en in november bedroeg de daling ruim 14 procent.

Bouwjaar 2015

6 op de 10 exportauto’s dit jaar (ruim 151.000 stuks) is 10 jaar of ouder en daarnaast betreft 11 procent van het totale aantal geëxporteerde auto’s het bouwjaar 2015. De Peugeot 308 is met bijna 6.000 stuks verantwoordelijk voor meer dan een vijfde van de exportauto’s uit dat bouwjaar. De Tesla Model S was dit jaar tot 1 december met 482 geëxporteerde exemplaren goed voor een derde van de EV-export. Ver daarachter volgen de Nissan Leaf en Smart Fortwo met respectievelijk 137 en 131 stuks.

Meest geëxporteerde personenauto’s in 2020 tot en met november:

VW Golf: 10.333 stuks
Peugeot 308: 8.931
Opel Astra: 7.032
VW Passat: 6.870
Renault Megane: 6.468
Skoda Octavia: 5.270
BMW 3-serie: 5.208
Ford Focus: 4.940
Renault Clio: 4.525
Audi A4: 4.358