Lockdown: occasionverkoop wordt waarschijnlijk het hardst getroffen

De harde lockdown van vijf weken gaat naar verwachting de grootste pijn veroorzaken bij de occasionverkoop. Waar nieuwe (zakelijke) auto’s online worden besteld wil de particuliere occasionkoper nog altijd even tegen de banden schoppen. Maar showrooms zijn gesloten. Dealers proberen de klant online te verleiden. Intussen pleit de Bovag ervoor het autobedrijf ook open te houden voor de aflevering van auto’s.

Qua aantallen in de nieuwverkoop verwacht Bovag-woordvoerder Tom Huyskens niet de grootste klap de komende vijf weken, die gaat op de occasionmarkt vallen. “Occasionkopers willen in grotere mate de auto zien, ruiken, voelen en proefrijden, en dat vaak ook in meerdere modellen of uitvoeringen. In geval van de, voornamelijk zakelijke, klant voor een nieuwe auto staat de keuze al min of meer vast. Hoewel een proefrit aan huis mogelijk is, hebben we daarom een brief gestuurd naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat met het verzoek om opheldering over proefritten vanuit het autobedrijf en het verzoek om autobedrijven open te houden voor de aflevering van auto’s.”

120.000 occasions

Tot en met 19 januari gaat het volgens Huyskens om minimaal 50.000 nieuwe auto’s en zo’n 120.000 occasions die normaliter door de vakhandel worden afgeleverd. “Het gros van de af te leveren nieuwe auto’s voor de rest van dit kalenderjaar en de eerste weken van 2021 is al lang en breed besteld, maar bij de occasionverkoop zit vaak hooguit twee weken tussen verkoop en aflevering. Het is dus van groot belang dat potentiële klanten – desnoods op afspraak- gefaciliteerd kunnen worden. Bovendien verwacht juist de overheid een grote rol van autoverkopers bij de uitleg over veiligheidssystemen in de auto en de branche wil die verantwoordelijkheid ook kunnen blijven invullen.”

Urgentie

Bij de gebruikte auto’s is de urgentie het grootst denkt de Bovag-woordvoerder: “Occasions zijn juist de auto’s die nu in de showroom staan en die mensen nu willen kopen. Maar je kan ze dus niet gaan kijken. Gelukkig heeft de sector tijdens de vorige lockdown veel ervaring opgedaan met online zakendoen en verkoop op afstand, maar enige mate van persoonlijk contact is toch wel noodzakelijk, het gaat niet om een pakje boter dat verkocht wordt. Hoe de verkoop- en registratiecijfers zich precies gaan ontwikkelen gaan we zeker monitoren.”

Videobellen, whatsappen, mailen of chatten

De lockdown treft in het dealerlandschap direct zo’n 7500 personeelsleden. Het gaat dan om salespersoneel dat normaal gesproken klanten welkom heet in de showroom. Zij werken nu gedwongen vanuit huis of springen elders bij in het bedrijf. “Er moeten bijvoorbeeld nog heel veel elektrische auto’s voor 1 januari worden afgeleverd,” constateert Huyskens. “Alles wat niet fiscaal gedreven is wordt na die datum afgeleverd.” Tegelijkertijd proberen dealerbedrijven hun klanten zo goed mogelijk te informeren over verkoop, onderhoud en afleveringen. Zo is Vallei Auto Groep alleen online bereikbaar voor autokopers. Zij kunnen van 9.00 tot 21.00 uur videobellen, whatsappen, mailen of chatten met een verkoopadviseur en occasions kunnen online via Bynco worden aangeschaft. Ook kunnen klanten online hun auto laten taxeren voor een inruildeal.

Hyundai

Hetzelfde beeld zien we bij importeur Hyundai. Hyundai-woordvoerder Anne Lobbes: “Voor sales en aftersales geldt dat we er goed op zijn ingericht om klanten te helpen met oplossingen op maat. Daarbij kan je denken aan het ophalen en afleveren van auto’s bij de klant thuis, werken op afspraak en met tijdslots, digitaal contact houden met klanten en prospects. Wat betreft sales bieden we de mogelijkheid van videochat. We houden het totale verkoopproces in stand middels het tonen van de gewenste auto, deze te configureren en een offerte op te maken. Ook kan je online een private leasecontract afsluiten met vervolgens levering aan huis.”

Ford

Ook Sebastiaan van de Pol van Ford Nederland laat weten dat er een haal- en brengservice is voor onderhoud en dat klanten eveneens gebruik kunnen maken van proefrijden aan huis en aflevering aan huis. Qua verkoop verschilt de aanpak per dealergroep. “Duidelijk is wel dat ook de verkopers niet vijf weken in winterslaap gaan. De verkoop gaat door, zeker ook de zakelijke acquisitie, maar dan telefonisch en binnen de aangescherpte COVID-richtlijnen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] Lockdown: occasionverkoop wordt waarschijnlijk het hardst getroffen […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Verkoop van nieuwe auto’s in EU kwart lager dan in 2019 op
Lockdown: occasionverkoop wordt waarschijnlijk het hardst getroffen - Automobielmanagement.nl

Lockdown: occasionverkoop wordt waarschijnlijk het hardst getroffen

De harde lockdown van vijf weken gaat naar verwachting de grootste pijn veroorzaken bij de occasionverkoop. Waar nieuwe (zakelijke) auto’s online worden besteld wil de particuliere occasionkoper nog altijd even tegen de banden schoppen. Maar showrooms zijn gesloten. Dealers proberen de klant online te verleiden. Intussen pleit de Bovag ervoor het autobedrijf ook open te houden voor de aflevering van auto’s.

Qua aantallen in de nieuwverkoop verwacht Bovag-woordvoerder Tom Huyskens niet de grootste klap de komende vijf weken, die gaat op de occasionmarkt vallen. “Occasionkopers willen in grotere mate de auto zien, ruiken, voelen en proefrijden, en dat vaak ook in meerdere modellen of uitvoeringen. In geval van de, voornamelijk zakelijke, klant voor een nieuwe auto staat de keuze al min of meer vast. Hoewel een proefrit aan huis mogelijk is, hebben we daarom een brief gestuurd naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat met het verzoek om opheldering over proefritten vanuit het autobedrijf en het verzoek om autobedrijven open te houden voor de aflevering van auto’s.”

120.000 occasions

Tot en met 19 januari gaat het volgens Huyskens om minimaal 50.000 nieuwe auto’s en zo’n 120.000 occasions die normaliter door de vakhandel worden afgeleverd. “Het gros van de af te leveren nieuwe auto’s voor de rest van dit kalenderjaar en de eerste weken van 2021 is al lang en breed besteld, maar bij de occasionverkoop zit vaak hooguit twee weken tussen verkoop en aflevering. Het is dus van groot belang dat potentiële klanten – desnoods op afspraak- gefaciliteerd kunnen worden. Bovendien verwacht juist de overheid een grote rol van autoverkopers bij de uitleg over veiligheidssystemen in de auto en de branche wil die verantwoordelijkheid ook kunnen blijven invullen.”

Urgentie

Bij de gebruikte auto’s is de urgentie het grootst denkt de Bovag-woordvoerder: “Occasions zijn juist de auto’s die nu in de showroom staan en die mensen nu willen kopen. Maar je kan ze dus niet gaan kijken. Gelukkig heeft de sector tijdens de vorige lockdown veel ervaring opgedaan met online zakendoen en verkoop op afstand, maar enige mate van persoonlijk contact is toch wel noodzakelijk, het gaat niet om een pakje boter dat verkocht wordt. Hoe de verkoop- en registratiecijfers zich precies gaan ontwikkelen gaan we zeker monitoren.”

Videobellen, whatsappen, mailen of chatten

De lockdown treft in het dealerlandschap direct zo’n 7500 personeelsleden. Het gaat dan om salespersoneel dat normaal gesproken klanten welkom heet in de showroom. Zij werken nu gedwongen vanuit huis of springen elders bij in het bedrijf. “Er moeten bijvoorbeeld nog heel veel elektrische auto’s voor 1 januari worden afgeleverd,” constateert Huyskens. “Alles wat niet fiscaal gedreven is wordt na die datum afgeleverd.” Tegelijkertijd proberen dealerbedrijven hun klanten zo goed mogelijk te informeren over verkoop, onderhoud en afleveringen. Zo is Vallei Auto Groep alleen online bereikbaar voor autokopers. Zij kunnen van 9.00 tot 21.00 uur videobellen, whatsappen, mailen of chatten met een verkoopadviseur en occasions kunnen online via Bynco worden aangeschaft. Ook kunnen klanten online hun auto laten taxeren voor een inruildeal.

Hyundai

Hetzelfde beeld zien we bij importeur Hyundai. Hyundai-woordvoerder Anne Lobbes: “Voor sales en aftersales geldt dat we er goed op zijn ingericht om klanten te helpen met oplossingen op maat. Daarbij kan je denken aan het ophalen en afleveren van auto’s bij de klant thuis, werken op afspraak en met tijdslots, digitaal contact houden met klanten en prospects. Wat betreft sales bieden we de mogelijkheid van videochat. We houden het totale verkoopproces in stand middels het tonen van de gewenste auto, deze te configureren en een offerte op te maken. Ook kan je online een private leasecontract afsluiten met vervolgens levering aan huis.”

Ford

Ook Sebastiaan van de Pol van Ford Nederland laat weten dat er een haal- en brengservice is voor onderhoud en dat klanten eveneens gebruik kunnen maken van proefrijden aan huis en aflevering aan huis. Qua verkoop verschilt de aanpak per dealergroep. “Duidelijk is wel dat ook de verkopers niet vijf weken in winterslaap gaan. De verkoop gaat door, zeker ook de zakelijke acquisitie, maar dan telefonisch en binnen de aangescherpte COVID-richtlijnen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] Lockdown: occasionverkoop wordt waarschijnlijk het hardst getroffen […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Verkoop van nieuwe auto’s in EU kwart lager dan in 2019 op