In de afgelopen 6 maanden zijn er 10.706 gebruikte EV’s in ons land verkocht. Het merendeel daarvan, ruim 9.000 auto’s, is door autobedrijven verkocht (B2C). Die zagen daarmee de verkopen met 114 procent groeien ten opzichte van vorig jaar. Het is voor het eerst dat er meer dan 10.000 elektrische occasions in een half jaar zijn verkocht.

Zakelijk

Een tweedehands elektrische auto is volgens VWE qua prijs enorm aantrekkelijk, vooral voor de zakelijke rijder. Door het toenemend aantal nieuwe EV’s in Nederland groeit automatisch ook het marktaanbod voor gebruikte stekkerauto’s. Maar minstens zo belangrijk is de toenemende vraag. En dat zie je aan het aantal stadagen. De Tesla Model 3 is met 21 stadagen de winnaar, geen enkele occasion wordt sneller verkocht. De statijden van de andere snelst verkopende EV’s zijn overigens niet veel langer. Uit het onlangs uitgebrachte Nationaal Occasion Onderzoek 2020 blijkt dat van de zes snelst verkochte auto’s in 2020 er maar liefst vier elektrisch zijn. Deze worden allemaal gemiddeld binnen een maand verkocht. Het gaat dan om de Audi e-tron, MG ZS en Kia e-Niro.

Opel Ampera-e

Ook opvallend is de enorme vraag naar een tweedehands Opel Ampera-e. Vorig jaar werden er nog slechts 65 van verkocht, het afgelopen half jaar ging de verkoop ervan door het dak met 919 exemplaren, een groeipercentage van 1.314 procent. Verder is er een flinke stijging te zien in het aantal verkopen van de Audi e-Tron. De verkopen van dit model stijgen met 471 procent naar 765 occasions. Ook de Renault ZOE ziet een groei van bijna 100 procent: van 564 in de periode juni tot en met november 2019, tegen 1120 in dezelfde periode dit jaar. Daarmee is de Renault ZOE de bestverkochte elektrische occasion in deze periode.

Lage bijtelling

Volgens VWE komt de vraag naar gebruikte elektrische auto’s vooral door de lage kosten voor onderhoud en het bijtellingsvoordeel. ‘Nu het bijtellingsvoordeel van nieuwe EV’s steeds kleiner wordt, loont het om een gebruikte EV aan te schaffen óf om zakelijk te leasen. Gebruikte EV’s behouden namelijk de eerste 5 jaar het oorspronkelijke bijtellingspercentage. Gevolg is dat EV’s uit de jaren 2016 tot 2019 een veel lagere bijtelling hebben dan nieuwe EV’s’. Voor duurdere EV’s is het voordeel het grootst. Je ziet dit terug in de vraag naar de duurdere modellen, die voor het grootste deel voor de zakelijke markt bestemd zijn. Bij 70 procent van de verkochte EV’s occasions jonger dan 5 jaar gaat het om een zakelijke koper. Bij gebruikte exemplaren van de Tesla Model 3 is dat zelfs 86 procent’.

Bekijk hier het Nationaal Occasion Onderzoek 2020.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding