Door de lockdowns in binnen- en buitenland en door de sluiting van RDW-stations daalden de importcijfers vooral in april hard. In die maand werden er slechts 1.874 geïmporteerde occasions in Nederland op kenteken gezet, terwijl dat er een jaar eerder in april tien keer zoveel waren. In maart en mei was er sprake van grofweg een halvering. Sinds juni wordt er steevast elke maand weer meer import gerapporteerd dan in dezelfde maanden in 2019, maar dat was niet voldoende om de achterstand op het voorgaande kalenderjaar goed te maken.

Duitsland

Het aantal geïmporteerde benzineauto’s bleef met bijna 172.000 stuks nagenoeg gelijk aan 2019, terwijl de 26.000 importdiesels in 2020 een daling van 37 procent ten opzichte van het jaar ervoor markeerden. De import van hybride en elektrische auto’s steeg bijna 50 procent tot respectievelijk 13.500 en 4.500 stuks. Meer dan 130.000 personenauto’s, oftewel 60 procent, werden vanuit Duitsland geïmporteerd. België volgt op ruime afstand met 32.000 stuks en Spanje met 9.000. Eén gebruikte auto kwam afgelopen jaar vanuit Malta naar Nederland.

Export daalt ook

De export van personenauto’s daalde vorig jaar met 9 procent ten opzichte van 2019, tot 273.545 exemplaren. Er werden ruim 2 procent meer diesels geëxporteerd (ruim 140.000) en 19 procent minder benzineauto’s. 1.634 elektrische wagens gingen in 2020 de grens over en dat waren er 280 meer dan een jaar eerder. Ook voor de export gold dat in maart, april en mei forse dalingen werden genoteerd in vergelijking met dezelfde maanden een jaar eerder. Daarna bleven de cijfers min of meer op hetzelfde niveau.