Er zijn een paar oorzaken voor het achterblijven van de occasionmarkt. In de eerste plaats is de Chinese automarkt nog relatief jong. Het was pas aan het begin van deze eeuw dat China echt mee ging tellen voor de grote autofabrikanten. Veel van die autobezitters zijn voorlopig nog niet aan inruilen toe, áls ze daar al over denken. Daarnaast is het autobezit nog altijd niet erg hoog en hebben veel Chinezen nog nooit in hun leven een auto bezeten. In China hebben rond de 170 op de 1.000 inwoners een auto, in de Verenigde Staten ligt dat ver boven de 800.

Groei

Om de mobiliteit verder op te voeren, heeft de Chinese regering de blik nu vooral op die occasions gericht. Zo is halverwege vorig jaar de belasting op transacties met tweedehands auto’s verlaagd naar net een half procent terwijl dat voor nieuwe wagens 17 procent is. Bovendien is de handel tussen dealers zelf makkelijker gemaakt door die auto’s niet langer als persoonlijk bezit maar voortaan als zakelijke ‘assets’ te beschouwen. De China Automobile Dealers Association Cada ziet dan ook zeker mogelijkheden voor verdere groei. “De markt voor gebruikte auto’s begint aan een heel nieuw hoofdstuk,’’ zegt Xiao Zhengsan van Cada. En voor de Nederlandse handel is het goed om te weten dat de Chinezen rechts rijden dus auto’s zoeken met een links stuur.